Det ska snart bli slut på onödigt spill vid hanteringen av växtskyddsmedel på gårdarna. Fem stora företag inom jordbrukssektorn har enats om ett gemensamt, slutet påfyllningssystem som skyddar både användare och miljön mot spill.
Även om norska Kverneland har ingått i japanska Kubota sedan år 2012 är varumärket inte hotat. På vissa marknader säljs alla traktorer och redskap under namnet Kubota, men i exempelvis Sverige är Kverneland och Vicon starka varumärken och så ska det förbli.
– Last- och balvagnar är vår huvudprodukt som bäst, säger Kurikan Hyväkones verkställande direktör Tuomo Keskimäki.
Däckfirman Euromaster Ekenäs (VN Tyre) vill satsa allt mer på jordbrukskunder.
Krokby Entreprenad i Raseborg börjar samarbeta med det brittiska företaget SOYL i fråga om markkartering och analys. Det speciella i sammanhanget är att SOYL kan garantera att den data som markkarteringen uppger kan användas automatiskt i arbetsmaskiner som såmaskiner och gödselspridare.
När blybatteriet gjort sitt kan en stor del av det återanvändas. Suomen Akkukeräys är en av aktörerna som samlar in blybatterier – och den enda i Norden med eget krosseri.
Byteskassett i stället för spengummi, vilket påskyndar själva bytet. DeLavals nya mjölkningsorgan Evanza TM var en av trestjärnenyheterna på KoneAgria i Jyväskylä.
En del av nyfödda kalvar kan vid födseln lida av sammandragna senor, det vill säga senkontraktur i benen. En lösning som kan påskynda läkningen är DeLavals benspjäla CS22.
Pellon Group har tagit in i sitt sortiment en mjölkstation som kan installeras på bara några dagar. Enligt tillverkaren är också mjölkningen effektiv. Stationen kan också hyras.
Den tidigare modellen var tung att hantera. Det löste Pellon Group genom att installera motvikter och hjul på den nya lyftporten som visades upp som nyhet på Kone Agria-mässan i Jyväskylä.
För att kunna fatta beslut om skogen behövs data. Och för att datan ska bli begriplig behöver den bearbetas och tolkas. Här kommer företaget Simosol in.
Senaste vecka var det igen dags för KoneAgria-mässan i Jyväskylä. Mässan var välbesökt i år. Antalet besökare översteg enligt arrangörerna 12.000.