Marknad
SLC - 6944725268 014Bef28F5 O
EU granskar effekten av inköpsallianser i matkedjan

Detaljhandeln inom EU har förändrats och koncentrationen går vidare. Det blir vanligare med stora inköpsallianser, där de stora handelskedjorna samarbetar inom upphandlingen. EU har börjat utreda alliansernas effekt på livsmedelskedjan.

EU undersöker fransk handelsallians

EU-kommissionen har ställt samarbetet mellan två franska handelskedjor under lupp. De stora kedjorna Casino och Intermarché misstänks för otillåtet samarbete på marknaden i en utsträckning som bryter mot EU:s konkurrensregler.

Misstänkt inköpskartell inom Hollands agrarhandel

Det holländska kartellverket ACM utreder en härva med förbjudna prisavtal inom jordbruksbranschen. Enligt agrartidningen Boerderij ska företagen ha samordnat sina inköpspris till nackdel för producenterna.

SLC - 231174 25
Hankkija börjar sälja Claas

Hankkija börjar sälja Claas i Finland i och med att Finnish Agro Machinery fusioneras med Hankkija.

Timmerpriserna har sjunkit hela året

Priserna för timmer har sjunkit hela året 2019 vid rotförsäljning i privatskogarna, uppger Naturresursinstitutet.

SLC - Rag
Bästa rågskörden på nästan 30 år

Efter flera dåliga skördeår kom korn, havre och vete upp i snittskördar. Rågskörden förväntades bli god till följd av ökningen av den sådda arealen i fjol. Rågskörden är i år fyra gånger större än skörden 2018, uppger Naturresursinstitutet.

SLC - Kvalitet
God spannmålskvalitet i år

Spannmålen från skördeperioden 2019 är god till kvaliteten. Hektolitervikterna är höga och andelen små kärnor är liten hos alla sädesslag. DON-mykotoxinhalterna är låga hos havren och vårvetet, uppger Livsmedelsverket.

EU satsar pengar på jordbruksprodukter

Nästa år ska EU satsa över 200 miljoner euro på att marknadsföra jordbruksprodukter och livsmedel både inom och utom unionen. Mer än hälften, totalt 118 miljoner euro, ska satsas på de marknader som anses ha störst möjlighet att utvecklas som Kina, USA, Mexiko, Korea, Kanada och Japan. Bland de varor som kan marknadsföras i de här kampanjerna finns bland annat ost och mejeriprodukter.

SLC - Mjolk
Kolneutral mjölk 2035 – är det möjligt?

Oron över klimatförändringen får allt fler att överväga sitt eget kolavtryck. Eftersom Valio vill att människor ska konsumera deras produkter med gott samvete också i framtiden vill de nolla mjölkens kolavtryck till 2035. Läs mer om detta och mycket annat i LF:s temanummer om Mjölkproduktion denna vecka! Du hittar alla artiklarna i temadelen genom att klicka på avdelningen Tema i balken här ovanför!

SLC - Globalmjolk Webben
FAO räknar med tillväxt på globala mjölkmarknaden

Den globala mjölkproduktionen väntas öka med i medeltal 1,7 procent årligen fram till år 2028. Mest ökar produktionen i Indien och Pakistan, som snart står för trettio procent av världens mjölkproduktion. Denna ökning torde ändå inte påverka mjölkpriset.

SLC - Dmk Produktionskontrolle Oldenburger Zeven Gb2015
Priserna är stabila inom EU:s mejerisektor

Mjölkpriset i EU steg lätt under september månad. I sin senaste översikt om mejeriernas invägningspriser i september 2019 noterar producentorganisationen LTO Nederland bara små förändringar. Läget väntas hålla i sig utan nämnvärd dramatik.

SLC - Ryssland 3 Webben
Ryska mjölkbönder vill tävla med Europa

Den ryska mjölksektorn växer. Det verkar inte finnas gränser gällande gårdsstorlek eller avkastning, och många gårdar har börjat förädla sina egna mjölkprodukter.