Lappfpo6
Till Lappfjärds Potatis Ab:s viktigaste produkter hör färdigförpackade påsar på 0,5 kilo till upp till 1.000 kilogram. Den traditionella indelningen i gula, röda och gröna påsar består. Den garanterar nämligen en jämn och bra kvalitet, säger Micael Gröndahl, som tillträdde som verkställande direktör för packeriet i somras.
Jordbruk Landsbygdsnäringar Marknad

Minskad konsumtion skapar huvudbry för potatisbranschen

Potatis är ett bra och förmånligt livsmedel som dessutom har ett lågt koldioxidavtryck. Trots det minskar konsumtionen i Finland. Det är ett stort orosmoment för Micael Gröndahl, som tillträdde posten som vd för Lappfjärd Potatis Ab i somras.

Landets potatisodlare har genomgått tuffa perioder under senare år. Exporten till Ryssland försvann över en natt 2015 och samtidigt har potatisen fått dåligt rykte mycket på grund av dieter som exkluderar kolhydrater – något som påverkat konsumtionen negativt.

– Vi har inte återhämtat oss efter handelskriget mellan EU och Ryssland som bidrog till att en för oss viktig exportkanal stängdes. Men det som oroar mest är att potatiskonsumtionen minskar. Vi ser tydliga tecken på det och en bidragande orsak till det är att potatisen har fått sämre rykte för att den innehåller kolhydrater.

– Den minskade konsumtionen ser jag som branschen största utmaning. Hur ska vi vända den trenden, eller åtminstone få stopp på den? De frågorna funderar jag och många andra mycket på, säger Micael Gröndahl.

I juli i fjol blev Micael Gröndahl ny verkställande direktör för Lappfjärd Potatis Ab. Ett odlarägt packeri som på årsbasis packar omkring 4,5 miljoner kilo potatis. Aktiebolaget, som har ett fyrtiotal delägare varav merparten själva är odlare eller tidigare aktiva odlare, säljer sina produkter genom Potwell som är ett försäljningsbolag dit flera lokala packerier och producenter hör.

– Via Potwell blir vi en betydande aktör på den finska marknaden och den organisationen förhandlar om priser med partihandeln. Den modellen fungerar bra och vi har det bra förspänt, säger Gröndahl.

Satsar på förpackade produkter

Lappfjärd Potatis Ab:s viktigaste produkter är förpackade potatisar i allt från 0,5 kilos påsar till stora säckar på 1.000 kilogram. På packeriet delas merparten av potatisarna in i de traditionella gula, röda och gröna konsumentpåsarna. En produktindelning som är svår att frångå.

– Färgpåsarna baseras på provkokning av olika sorter och ur kvalitetsperspektiv är det effektivare att dela in potatisarna i mjöliga, fasta och universal. En del efterfrågar mera sorter i butikshyllorna, men problemet är att variationerna kan vara stora. Den här indelningen bidrar till en jämnare kvalitet, menar han.

Aktörerna inom näringen funderar aktivt på nya produkter för att öka intresset och därigenom konsumtionen. Men det är en utmaning just med tanke på att huvudsortimenten är viktiga för kvaliteten.

– Vi eftersträvar att utveckla vårt produktsortiment hela tiden. Men som en rutinerad inom branschen sa en gång: En potatis är en potatis. Det finns många olika försök, men en potatis tar ändå en viss tid att tillreda och där kan vi inte konkurrera med pasta eller ris. Att satsa mera på exempelvis förkokade produkter eller andra produkter kräver också stora investeringar. Men branschen satsar på marknadsföring och snart kommer en tv-kampanj att genomföras för inhemsk potatis. Så det arbetas aktivt på bred front, säger Gröndahl.

Nu hör det inte direkt till hans eller Lappfjärds Potatis AB:s centrala uppgifter att utveckla nya produkter. Hans största mål är att se till att rätt potatis hamnar till rätt ställe.

– Kvaliteten är det viktigaste. Potatis av dålig kvalitet får inte komma ut till slutanvändaren. Den sorteringen sker här med en robotlinje som plockar bort potatisar med sämre kvalitet. Efter det kontrollerar vi också för hand att kvaliteten bibehålls, förklarar han.

Lappfpo4
I vinter har Lappfjärds Potatis Ab har exporterat potatis av andra klass till Sverige. Att få bort råvara av sämre kvalitet från den inhemska marknaden är viktigt, säger packeriets vd Micael Gröndahl, till vänster. Här lastas en lastbil med potatis med destination Sverige.

Exporterar till Sverige

Potatis av sämre kvalitet riktas till exempelvis skalerier som tillverkar potatisflingor. I år har också potatis av andra klass börjat exporteras till Sverige.

– Export är mycket välkommet för det är alltid positivt att få bort potatis av sämre kvalitet. Det minskar trycket på den potatis som säljs på hemmamarknaden. Exporten till Sverige är ingen guldgruva, men för oss har den helt klart inneburit ett mervärde.

Syftet med packeriet är att delägarna och odlarna ska få ett skäligt pris för sina råvaror. Något som inte har varit det lättaste att tillgodose de senaste åren.

– Som det är nu får inte odlarna ut ett tillräckligt högt pris från marknaden. Så är det bara. Men vårt bolag är kostnadsmässigt effektivt och det gör att vi kan betala ett rätt bra pris till våra odlare. Här handlar det inte om att maximera vinsten utan huvudmålet är att betala bästa möjliga pris till odlarna, säger han.

Odlarna har egna lager och vid packeriet stannar potatisarna oftast i 1-3 veckor.

– Våra odlare får likviden på kontot trettio dagar efter levererans. Det gör också att de har en jämn inkomst.

Kvaliteten viktig

Trots att Gröndahl inte är nöjd med dagens potatispriser ser han inte heller priser som varierar med några cent som helt avgörande. Han betraktar i stället kvaliteten som viktigare.

– Har man en kvalitativt stor potatisskörd så ger det mera inkomster trots att priserna varierar lite. Dålig kvalitet kan göra att nettoskörden blir mindre och det förlorar man mycket på. Jag tror också vi får räkna med en volatil marknad, men det viktigaste är att konsumtionen inte minskar. Nuvarande trend måste brytas.

– Det är viktigt med tanke på att vi producerar mer potatis per hektar än för tio år sedan. Det innebär att färre odlare bibehåller samma produktion. Om åtgången minskar bidrar det till ett kontinuerligt överutbud och en prispress på inhemsk potatis, säger han.

Något som han anser borde lyftas fram nu under pågående klimatdebatt är att potatisen är ett livsmedel som passar klimatmedvetna konsumenter perfekt.

– I jämförelse med ris och pasta så har inhemsk potatis ett mycket litet koldioxidavtryck. Potatisen är med andra ord en klimatsmart produkt och det måste lyftas fram bättre.

Lappfjärds Potatis Ab har en omsättning på strax under 2 miljoner euro. Gröndahl beskriver bolaget som stabilt.

– Bolaget går bra och verksamheten lönsam.