Helsinki Mills
Ola Holmsved diskuterar marknadsföringen i Tyskland av Helsinki Mills ”overnight oats”, alltså kallgröt, tillsammans med verkställande direktören Niklas Kumlin och marknadsföringsdirektören Riitta Salenius-Mela.
Marknad Livet på landet

Möjligheter i Tyskland men man måste stå på sig

Det är trendigt med havre men man måste hålla fast vid sin kvalitet. Det säger den svenske konsulten Ola Holmsved.

Ola Holmsved ordnar kontakter för skandinaviska företag som exporterar till Tyskland. Han har bott i landet i 38 år och vet en hel del om hur den tyska marknaden fungerar.

Ola Holmsved har fattat intresse för Helsinki Mills ekologiska och glutenfria havreprodukt, ”overnight oats”, alltså havre med tillsats av torkade nordiska bär.

Produkten lanseras på den internationella marknaden och visas fram på Grüne Woche. Bakom namnet overnight finns att man kan ha blandningen i blöt över natten, till exempel i mjölk, yoghurt eller saft och inte behöver koka den på morgonen. På svenska talar man också om kallgröt eller okokt gröt.

– Det finns massor med möjligheter för goda varor bland de tyska konsumenterna, säger Ola Holmsved. Havre är trendigt just nu som sådan och tillsammans med övriga produkter, till exempel i müsli eller som dryck.

Det gäller emellertid att hålla fast vid sin kvalitet på den tyska marknaden och vid principen att kvalitet måste få kosta.

– Tyskarna, det gäller både mellanhandlare och konsumenter, ser mycket på vad produkterna kostar. De är hårda på att pressa priserna neråt. Sådant ska man inte gå med på när man har bra vara, det gäller att stå på sig.

Enligt Ola Holmsved är det främst lågpriskedjorna Aldi och Lidl som historiskt har förorsakat det här.

– Det finns visserligen stora livsmedelskedjor som har gjort ett namn av kvalitet, till exempel Edeka. Men där har man på senare tid delat sortimenten i 3-4 prisklasser, där de lägsta priserna kan ligga under priserna för bättre vara i lågpriskedjorna.

Ola Holmsved tror i vilket fall som helst på havren från Helsinki Mills, som ett bra märke och en prissättning enligt det. Han tror också att Finland gör rätt i att satsa som partnerland i Grüne Woche.

– Det är en bra sak som en del i en strategi, säger han.

Läs också:

Berlinare positivt överraskade över Finland som matland

Bra att Finland har satsat

Tim Blöcker efterlyser inflytande för jordbrukarna