Jordbruk Globalt Marknad

Finländska livsmedelsexporten
ökar nu stadigt

Finlands livsmedels- och dryckesexport har ökat i år, skriver Business Finland. Under första halvåret är ökningen 13,7 procent jämfört med samma tidpunkt i fjol.

Exporten till Kina har ökat med 64 procent och till Tyskland med 34,5 procent. Också exporten till Nederländerna, Norge, Japan, Sydkorea och Skandinavien har ökat ordentligt.

Särskilt exporten av mejeriprodukter, havre och alkoholprodukter drar. På den asiatiska marknaden är det i synnerhet köttprodukter som går åt.

– Den finländska livsmedelsindustrins tillväxtpotential beror på hur väl företagen lyckats anpassa sin produktion till en internationell marknad. Förädlade produkter ökar lönsamheten och ger mervärde för konsumenter och företagskunder, säger Esa Wrang, chef för Business Finlands Food from Finland-program.

De positiva exportsiffrorna ökar företagens förtroende för internationell handel, vilket uppmuntrar dem till att investera mera, säger Wrang.

– Utsikterna för investeringar i export är goda och industrin förväntas växa med ytterligare 10 procent i år.

Livsmedelsindustrin är den fjärde största industrin i Finland och sysselsätter cirka 38.000 personer direkt och 340.000 indirekt. Värdet på exporten av mat och dryck förväntas uppgå till cirka 1,75 miljarder euro i år.

– Vårt mål för 2025 är att exporten ska ha ökat till 3 miljarder euro, säger Wrang.

Mejeriprodukter, alkohol, kött och havre fortsätter vara de största produktkategorierna.

I år har Food from Finland satsat på den tyska marknaden i och med Grüne Woche. Satsningarna har bland annat lett till samarbete med fyra stora tyska livsmedelskedjor som tagit in varor från 50 finländska företag.