Grune Woche
För ett år sedan var Finland partnerland för Grüne Woche. Satsningen lönade sig. Enligt förhandsuppgifter steg värdet av Finlands livsmedelsexport till Tyskland det senaste året med 34 procent, till 117 miljoner euro. FOTO: Micke Godtfredsen
Jordbruk EU Marknad

Den gröna veckan startar i Berlin

Denna fredag öppnar den internationella mässan ”Grüne Woche” för jordbruk och livsmedel sina dörrar. Årets partnerland är Kroatien, som samtidigt råkar vara ordförandeland för EU.

Det kan bli livliga dagar i Berlin. Arga producenter vill i skaror styra sina traktorer till Berlin för att demonstrera sitt missnöje med jordbrukspolitiken, den tyska gödselförordningen och regeringens planer för insektskyddet.

Olika miljögrupper kommer för sin del att protestera mot jordbruket, som anklagas för miljö- och klimatskadlig verksamhet, bristande djurskydd. EU:s handelsavtal står också i skottlinjen. Det kan bli livat, för demonstranterna uppmanas att ta med sig kastruller.

Årets gröna vecka slår alla tidigare rekord. Arrangörerna räknar med 400.000 besökare mellan den 17 och 26 januari. Flera konferenser med experter diskuterar bland annat rättvis handel, leveranskedjor, resurser och klimat.

För ett år sedan var Finland partnerland för Grüne Woche. Satsningen lönade sig. Enligt förhandsuppgifter steg värdet av Finlands livsmedelsexport till Tyskland det senaste året med 34 procent, till 117 miljoner euro.

Följaktligen deltar Finland också detta år med en stark representation. I Tyskland betraktas finländska livsmedel som rena, hälsosamma och trygga produkter. Innovation och närheten till naturen är likaså viktiga trumfkort.

Särskilt i norra Tyskland finns en stor efterfrågan på ekologiska och hälsofrämjande produkter från Finland, uppger Esa Wrang som är chef för programmet Food from Finland. Omtyckta är havreprodukter, alkoholdrycker, smör, bageriprodukter och färsk fisk.

Samarbetet med de tyska dagligvarukedjorna kommer att utvidgas ytterligare under detta år. Finländska produkter ska bland annat säljas i de stora kedjorna Edeka Nord, Globus och Citti, samt i onlinebutiken Lieferello.

I år deltar mer än 30 utställare från olika delar av landet i Finlands mässavdelning. I avdelningens restaurang serveras specialiteter från olika företag. På menyn finns bland annat siklöja, svamp och skogsbär.