Fcb451174990Bad1Efcc6Acb44D16A810B624Ff1
Den danska slakterikoncernen Danish Crown bygger en ny fabrik i Kina, där handelsgiganten Alibaba har lovat att köpa den kompletta produktionen.
Jordbruk EU Globalt Marknad

Danish Crown tecknade lukrativt avtal med Alibaba

Den danska slakterikoncernen Danish Crown har undertecknat ett avtal om leveranser av griskött för drygt 300 miljoner euro till det kinesiska Alibaba-ägda bolaget Win-Chain. Alibaba köper hela produktionen från en ny fabrik som Danish Crown bygger i Kina.

Danish Crown har redan goda erfarenheter av samarbete med Alibaba Group. För ett drygt år sedan slöt parterna ett samarbetsavtal om marknadsföring av produkter från Danish Crown på den digitala plattformen TMall, som också tillhör Alibaba-koncernen.

Nästa sommar kommer samarbetet att utvidgas ytterligare med ett ännu bredare urval produkter från en ny fabrik som Danish Crown bygger i närheten av Shanghai. Anläggningen ska årligen producera 14.000 ton förädlade köttprodukter.

Danish Crown investerar 55 miljoner euro i den nya anläggningen, som huvudsakligen ska förädla grisprodukter för befolkningen i Shanghai-regionen. Regionen har 80 miljoner invånare som har fått aptit på danska produkter.

E-handeln växer med stormsteg

Kina är en av våra största marknader och fabriken blir ett brohuvud för leveranserna av danskt griskött till kinesiska konsumenter, säger Danish Crown-chefen Jais Valeur enligt ett pressmeddelande från koncernen.

Danish Crown har redan länge exporterat färskt griskött till Kina. Hittills har produkterna främst sålts till kinesiska distributörer och den lokala förädlingsindustrin. Men danskarna efterlyser tätare direktkontakter till de kinesiska konsumenterna.

Enligt Valeur händer just nu väldigt mycket på den kinesiska marknaden. E-handeln växer med stormsteg. Konsumenterna har redan vant sig vid att köpa mat på nätet. Varorna levereras hem efter några timmar.

Många kineser har börjat köpa förpackade varor från supermarknaden i stället för att anlita den traditionella gatuförsäljningen. Det har också blivit modernt att gå ut och äta. Därmed når vi högre upp i värdekedjan och höjer potentialen, säger Valeur.

Det nya avtalet lägger upp produkterna från Danish Crown på Win-Chains digitala plattformar. Samtidigt lanseras de i alla Alibaba-ägda supermarknader i den stora Shanghairegionen.

Enligt Win-Chain-chefen Richard Wang har kedjan på en kort tid fått en stor krets av kunder som gärna och ofta köper de danska produkterna. Danish Crown hör redan till de mest värdefulla varumärkena hos Alibaba, tillägger han.

Alibaba köper hela produktionen

Det femåriga avtalet innebär att Win-Chain köper upp hela produktionen från Danish Crowns nya anläggning, då den tas i bruk nästa år. Fabriken processar nedfrysta grisprodukter från Danmark som förädlas till bland annat korvar, kotletter och bacon.

Danish Crowns lokala produktion i Kina ska komplettera den redan inkörda importen av griskött och biprodukter som grisfötter från Danmark till livsmedelsindustrier i Kina. Danish Crowns dotterbolag Tulip exporterar också förädlade grisprodukter till Kina.

Tulips produkter är redan tillgängliga i mer än tretusen kinesiska butiker, från Beijing i norr till Shenzen i söder. För ändamålet samarbetar Tulip bland annat med kedjorna WalMart och Metro men danskarna söker också regionala kedjor som partner.

Om den lokala produktionen i Shanghai fungerar bra, utesluter Danish Crown inte att fler anläggningar kan byggas nära andra kinesiska storstäder. Koncernen vill satsa på fler förädlade produkter som är mer lönsamma än exporten av färskt griskött.