Jordbruk EU Marknad

Arla förstärker sin nätförsäljning

Den skandinaviska mejerijätten Arla Foods ska bli Europas ledande mejeriaktör på nätet. Beslutet har fattats i samband med nedstängningen under coronakrisen. Förändringen har tvingat Arla att öka försäljningen utanför de fysiska butikerna.

Under de senaste tolv månaderna har Arla fördubblat sin onlineförsäljning och har nu dragit slutsatserna. Koncernen betraktar förändringen som en chans att stärka sin närvaro på nätet och därmed också konkurrenskraften inom e-handeln.

Koncernen har ett tydligt mål att bli marknadsledare inom den europeiska försäljningen av mejeriprodukter i Europa, säger koncernens vice-VD Peter Gjørtz Carlsen i ett pressmeddelande.

Den globala covid-19-krisen har starkt förändrat kundernas köpbeteende i riktning mot onlinehandel. Detta gör det möjligt för Arla att påskynda ambitionerna inom e-handel och innovation.

Tillväxten inom näthandeln med mejeriprodukter har redan pågått en längre tid, men coronakrisen har utlöst en regelrätt ketchupeffekt. Nya konsumentgrupper har plötsligt börjat köpa dagligvaror på nätet, fastställer Gjørtz Carlsen.

Arla kommer att investera i nätförsäljning på flera europeiska marknader som Storbritannien, Danmark, Sverige, Tyskland, Nederländerna och Finland. Koncernen ska också anställa nya medarbetare inom nätförsäljning och -marknadsföring.

Onlinehandeln har vuxit snabbast i Storbritannien, där nätförsäljningen redan motsvarar 17 procent handeln. På de övriga marknaderna är andelen omkring fem procent. I Tyskland är näthandeln som blygsammast med en andel av omkring en procent.

Målet med den nya strategin är att höja koncernens marknadsandel till tio procent av den europeiska nätförsäljningen inom detaljhandeln. Avsikten är att utveckla Arla till europeisk marknadsledare inom nätförsäljningen av mejeriprodukter.