Dsc07119
Ålandsmejeriets guldmedalj i finländska ostmästerskapen firades i onsdags med fest för personalen. Här en del av ledningsgruppen med från vänster Pia Nyberg, Johannes Snellman, Hans Wikström och den nya transportbilens chaufför Johan Berglund från entreprenören Transmar.
Jordbruk Marknad

ÅCA satsar ännu mer på hållbarhet efter guldmedalj i finska Ost-FM

Ålands Specialost har vunnit guldmedalj i finska ostmästerskapen och nu börjar Ålandsmejeriet också köpa in så kallad ”kivi-mjölk” från fastlandet för att bättre utnyttja produktionskapaciteten. Dessutom förstärker mejeriet sin miljöprofil genom en tilläggsbetalning för hållbart producerad mjölk.

Det var glada företrädare för Ålandsmejeriet ÅCA som i onsdags berättade att Ålands specialost än en gång vunnit guld i finska ostmästerskapens klass för grynpipiga ostar.

Tävlingen ordnas vartannat år och den här gången tävlade 17 tillverkare med totalt 107 olika ostsorter. ÅCA fick också silver respektive brons för sin Edam 15 samt osten Prostens magra.

– Vi är väldigt stolta, säger laboratorieansvariga Marjut Holm-Wirtanen som jobbat på Ålandsmejeriet sedan 1983.

De vinnande ostarna utsågs i blindtest av en fackmannajury.

Ålands specialost har tillverkats sedan 1956, samma år som ÅCA tog sin första guldmedalj med sin Edam. Sedan dess har mejeriet vunnit totalt sju guldmedaljer också för ostar som Kungsgård, Pommern och Kastelholm.

95 procent av mjölken hållbart producerad

Ålandsmejeriet var först i Finland med att bli kvalitetscertifierat enligt brittiska BRC Foods kriterier och nu förstärker mejeriet sin miljöprofil ytterligare genom att betala sina leverantörer 1 cent extra för hållbart producerad mjölk.

12 av de 17 mjölkgårdarna har tecknat sådana leveransavtal och 95 procent av mejeriets mjölkinvägning är redan hållbart producerad. Leveransavtalen ger mjölkbönderna utbildning, anslutning till det finska Naseva-systemet och därmed minst ett veterinärbesök per år.

Vilket grundpris mejeriet betalar avslöjas däremot inte.

– Men vi tror att vi klarar oss bra i jämförelse med mejerier i Finland och speciellt i Sverige, säger vd Johannes Snellman.

– Nu gäller det att hitta nya försäljningskanaler för att öka vår försäljning ytterligare. Vi märker att kunderna mer och mer frågar efter hållbara produkter, påpekar Pia Nyberg som ansvarar för marknadskommunikationen.

Tack vare gasanläggningen Gastronomen som utvinner biogas ur restprodukter använder Ålandsmejeriet redan över 90 procent förnyelsebar energi, eftersom företaget köper grön el och energi från Jomala kommun som driver ett flisvärmeverk.

Nu minskas koldioxidutsläppen ännu mer genom att mejeriet skaffat en större tank för mjölktransporterna till mejeriet.

– På det sättet minskar vi den årliga körsträckan med 15.000 kilometer, vilket motsvarar 20-25 procent. Vad det betyder i minskat koldioxidutsläpp är svårt att räkna ut exakt, men den nya mjölktanken minskar också arbetstiden för transporterna, säger mejerichefen Hans Wikström.

Dsc07130
Också den nya tankbilen ska få reklam som visar att den åländska mjölken är hållbart producerad.

Extra prishöjning för leverantörerna

Men den torra sommaren och svåra torkan som drabbade Åland speciellt hårt har redan satt sina spår i mjölkinvägningen. Den minskar i år till ca 13,5 miljoner liter från beräknade 14 miljoner.

– Minskningen beror dels på foderbrist och dels på att korna under den hetaste perioden helt enkelt inte orkade producera lika mycket mjölk som normalt, förklarar Johannes Snellman.

Han räknar med att mejeriets leverantörer i år tappar mellan 500.000 euro och 1 miljon på grund av lägre produktion och högre kostnader för fodret.

– Dessutom har mjölkproducenterna fått ännu mera jobb, påpekar Snellman som tror att ÅCA var snabbast av mejerierna i Finland med en extrahöjning av avräkningspriset under augusti, september och oktober för att i någon mån hjälpa sina leverantörer.

Ost från finsk mjölk säljs till öst och väst

För att trots bristen på råvara bättre kunna utnyttja sin maskinpark och produktionskapacitet har Ålandsmejeriet nu för första gången också börjat köpa in mjölk från fastlandet.

Den första leveransen av beräknade 38 ton per vecka av så kallad ”kivi-maito” kom i tisdags.

– Men av den mjölken har vi enbart så kallad kontraktstillverkning av ost som säljs till Sverige och Finland, men använder inte mjölken för produkter under det egna varumärket, betonar ÅCA:s vd.