Jordbruk Globalt Marknad

Veganburgare är
eftertraktade i USA

Den amerikanska tillverkaren av veganburgare Beyond Meat har fått en ordentlig skjuts på USA-börsen. Företaget har bytt ut sin fjolårsförlust i en rejäl vinst som ökade med 141 procent under årets första kvartal.

Coronoviruset har träffat USA hårt. Minst 1,3 miljoner amerikaner har testats positivt, mer än 80.000 patienter har dött. De stora USA-slakterierna har urartat till hotspot för covid-19 och det avskräcker investerare.

De traditionella amerikanska snabbmatskedjorna har de senaste veckorna haft stora problem med inköpen av köttbaserade ingredienser. Det råder brist på kött i USA och det har också burgerkedjorna lidit av. Beyond Meat har klarat sig desto bättre.

Pandemin hann visserligen starta på allvar först i mars detta år, men trenden är inte att ta fel på. Många placerare betraktar tydligen Beyond Meat som ett attraktivt alternativ för investeringar i en framtidsmarknad.

Företag som Beyond Meat anses ha potential att väcka konsumenternas intresse. Marknadsanalytiker förutspår att bara omkring 40 procent av alla konsumerade köttprodukter i USA innehåller animaliskt kött om tjugo år.

Oväntat stark uppgång

Ännu är det visserligen för tidigt att dra snabba slutsatser. Under föregående verksamhetsår skrev Beyond Meat ännu en förlust på omkring 6,6 miljoner US-dollar, men nu har förlusten förbytts i en oväntat stark uppgång.

Mellan januari och mars 2020 steg företagets vinst med 141 procent till 97,1 miljoner dollar. Börskursen har sedan årsskiftet stigit med 30 procent. Det har övertygat investerarna om potentialen för en långsiktig, stigande trend.

Flera kända och penningstarka figurer har investerat kännbara tillgångar i företaget, som startade 2009. Microsoftgrundaren Bill Gates, filmskådespelaren Leonardo Di Caprio och Twitter-grundarna Evan Williams och Biz Stone hör alla till klubben.

Företagets produkter baserar sig på proteiner från bland annat ärter och soja. Den riktiga köttsmaken produceras med hjälp av naturliga smakbärare som till 100 procent härstammar från växter. Rödbetor tillsätts för att framkalla en ”blodig” effekt.

Den stora köttkoncernen Tyson Food har också stigit in som delägare för att skaffa tillväxt inom det snabbt ökande marknadssegmentet för proteiner. Tyson har medvetet börjat tumma på sin köttiga profil och kallar sig numera proteinkoncern.