Jordbruk EU Marknad

Tyskland kan förbjuda
reklam för lågpriskött

Tysklands jordbruksminister Julia Klöckner planerar ett förbud mot reklam för lågpriskött. Ministern betecknar reklam för extremt billiga specialerbjudanden som djupt oetisk och omoralisk.

Debatten om köttpriset har tagit fart i Tyskland efter de omdebatterade utbrotten av coronavirus inom slakteriindustrin. Enligt Klöckner borde extremt låga priser på kött inte få användas som lockbete i marknadsföringen.

Jordbruksministern har redan kontaktat justitieministeriet för konsultationer i frågan. Hon vill komplettera lagen mot ojust konkurrens med en paragraf som förbjuder handeln att locka kunder till butiken med hjälp av billigt kött.

Enligt egna uppgifter har ministern redan låtit pröva sina planer hos jordbruksministeriets egna jurister. Hon påminner om att en liknande lagändring genomfördes 2007, då de stora handelskedjorna förbjöds att sälja livsmedel till kunderna under inköpspriset.

Enligt Klöckner vore ett förbud mot prisbaserad reklam ett viktigt bidrag på vägen mot en reform av djurhållningen, kötthanteringen och marknadsföringen av kött i livsmedelskedjan.