Jordbruk SLC

SLC Nyland:
Husdjursproducenterna
måste kunna lita på att
de får vikariehjälp

LPA planerar att förnya lokalenhetsstrukturen inom avbytarservicen på grund av att antalet lantbruksföretagare som har rätt till avbytarservice har minskat. I samband med förnyelsen har LPA bett om kommentarer av producentförbunden.

SLC Nyland betonar att en fungerande avbytarservice är synnerligen viktig för att husdjurproducenterna skall orka.

– Husdjursproducenterna måste kunna lita på att de får vikariehjälp vid sjukledigheter och att de utan oro kan ta ut lediga dagar vid behov. Det handlar om såväl bondens som djurens välmående, understryker SLC Nylands verksamhetsledare Bjarne Westerlund.

Den kraftiga strukturomvandlingen inom husdjursproduktionen skapar enligt LPA behovet att slå ihop de nuvarande lokala avbytarenheterna till större helheter för att trygga en fungerande avbytarservice.

SLC Nyland förespråkar att hela Nyland i fortsättningen skall höra till samma enhet för att garantera en god service och jämlik behandling av de nyländska gårdarna, inte minst då det gäller möjligheterna att få service på svenska.

– Områdets särdrag med långa avstånd mellan gårdarna, skärgårdsområden och tvåspråkighet  bör beaktas, säger Westerlund.

Omkring en tredjedel av jordbrukarna i Nyland är svenskspråkiga och i dagsläget är det i praktiken endast Lovisaenheten som i södra Finland kan erbjuda fullgod service på svenska.

Brister i avbytarservicen måste åtgärdas

Större enheter skulle enligt SLC Nyland ge bättre förutsättningar för vikariearrangemang inom verksamheten och göra det möjligt att använda avbytarresurserna effektivare och flexiblare.

– Men större enheter löser inte alla problem. De för bland annat med sig att avstånden mellan gårdarna inom enheten blir längre och avbytarnas arbetsresor kan bli långa. Villkoren som gäller reseersättningar och resetid bör därför ses över i samband med övergången till större avbytarenheter. Fokus måste också sättas på övriga förutsättningar för upprätthållandet och utvecklandet av en god och kundvänlig avbytarservice.

Avbytarservicens kundtillfredsställelse fick det allmänna skolvitsordet 7,68 i en enkät som utfördes på södra Finlands MTK- och SLC-förbundens område.

– Men variationerna mellan de enskilda avbytarenheterna var rätt så stora. Avbytarservicen fungerar inte till alla delar tillfredsställande i Nyland, säger Westerlund.

Vid enheten i Salo, där avbytarservicen i västra Nyland sköts, har det förutom tillgången till avbytare och vikariehjälp dessutom framkommit allvarliga brister i den svenskspråkiga servicen.

– SLC Nyland anser att det nu är viktigt att se till att avbytarservicen fungerar, också inom de nuvarande strukturerna, understryker Westerlund.