Lpx 107113
Rysslands fortsatta importförbud av EU-gris föranleder fortsatta WTO-utredningar. FOTO: Landpixel
Jordbruk EU Globalt Marknad

Ryssland avvisar EU-krav
på skadestånd för griskrisen

Ryssland stängde i slutet av januari 2014 sina gränser för grisprodukter från EU. Den officiella anledningen var fyra fall av afrikansk svinpest i Polen och Litauen, nära gränsen till Vitryssland.

Enligt EU-kommissionen var importförbudet en politiskt motiverad handling utan koppling till själva smittan. Kommissions uppfattning var att smittan kom från Vitryssland och Ryssland, där flera fall av afrikansk svinpest hade påträffats.

EU-kommissionen har från början kritiserat Rysslands beslut att förbjuda importen av levande grisar, färskt griskött och andra grisprodukter från EU. Eftersom Ryssland inte reagerade, begärde kommissionen en tvistlösning inom WTO.

Embargot blev importstopp

Tvistlösningspanelen fastslog i augusti 2016 att Rysslands åtgärder strider mot avtalen inom den internationella handelsrätten och WTO. Embargot är olagligt och måste hävas. Som väntat protesterade den ryska regeringen mot beskedet.

Genom att överklaga WTO-panelens beslut kunde Ryssland fördröja processen. Därefter har WTO omprövat beslutet. Världshandelsorganisationen upprepade igen sin åsikt att embargot strider mot avtalet om sanitära och fytosanitära åtgärder (SPS).

Därefter hävde Ryssland officiellt sitt embargo, men fortsatte med importstoppet inom ramen för en allmän svart lista med förbjudna jordbruksprodukter. Nu upprepar EU-kommissionen sina anspråk på skadestånd i WTO.

EU fordrar en årlig kompensation på 1,39 miljarder euro för de uteblivna leveranserna av levande grisar, färskt griskött och andra grisprodukter från EU. Enligt kommissionen har handeln stoppats utan giltig orsak.

Kommissionen motiverar skadeståndssumman med statistik över handeln med Ryssland under året 2013, som var det sista året då handeln löpte obehindrat. Då exporterade EU omkring 750.000 ton griskött för cirka 1,4 miljarder euro till Ryssland.

Nästa steg i processen är WTO, som ska avgöra om skadeståndsanspråket är berättigat. Handläggningen beräknas dröja omkring 60 dagar. Tiden är ovanligt kort för motsvarande processer i WTO-sammanhang.

Ryska politiker ifrågasätter WTO

Den ryska regeringen är inte beredd att ge efter. Ryssland betecknar EU:s anspråk som grundlösa och hävdar att landet har följt WTO:s rekommendationer. Man ser fram emot ett sakligt utslag som orienterar sig efter gällande handelspraxis.

Moskva argumenterar att Ryssland har uppfyllt WTO-kraven genom att häva de sanitära och fytosanitära åtgärderna. Importstoppet mot EU-produkter är helt enkelt en reaktion på EU-sanktionerna mot Ryssland.

Flera ryska politiker uppges vara upprörda över EU:s skadeståndskrav. Enligt nyhetstjänsten Aiz.info och Handelsblatt har parlamentets ekonomiutskott argumenterat för Rysslands utträde ur WTO om EU skulle vinna tvisten.

Det ryska ekonomiministeriet har tidigare försäkrat att ett ryskt utträde ur WTO inte är aktuellt. Ekonomiutskottet ska nu inbegära en rapport om WTO-medlemskapets fördelar och nackdelar för Ryssland.