Jordbruk Globalt

Mejerijätten Fonterra
säljer mjölkgårdar i Kina

Den nyzeeländska mejerikoncernen Fonterra gör sig komplett av med sina mjölkgårdar i Kina. Det kinesiska äventyret har varit olönsamt och nu får mjölkgårdarna stryka med, fastän koncernen för övrigt har ett starkt halvår bakom sig.

Fonterras aktieägare kan känna sig nöjda. Koncernchefen Miles Hurrell lovar höga likvider till mjölkbönderna och ett positivt halvårsresultat. Trots detta kommer Fonterra att reducera sin olönsamma verksamhet i Kina.

Fonterra ska i stället koncentrera sig på mjölk från Nya Zeeland, sade Hurrell. Det innebär samtidigt att koncernen fortsätter att göra sig av med andelar i den kinesiska mejeri- och livsmedelskoncernen Beingmate.

Fonterras omsättning i Kina har fortsatt att minska, fastän vinsterna har ökat med en tredjedel. Detta förändrar emellertid inte planerna. Koncernen är fast besluten att avsluta kapitlet med de kinesiska mjölkgårdarna.

Koncernen började bygga gårdar i Kina år 2007 i form av samföretag med en kinesisk partner. Vid den tiden hade de inhemska konsumenterna emellertid tappat förtroendet för inhemsk mjölk efter talrika skandaler.

Kineserna köpte hellre utländska märken som garanterade kvalitet och säkerhet. Verksamheten har också slukat stora belopp som koncernen hellre vill använda för investeringar på hemmaplan.

Redan i oktober förra året meddelade Fonterra att mjölkgårdarna ska säljas till företaget Inner Mongolia Natural Dairy Group, som tillhör den kinesiska koncernen China Youran Dairy Group.

Under de senaste tio åren har Fonterra investerat omkring en miljard NZ-dollar i de kinesiska mjölkgårdarna. I fjol meddelade koncernen också om försäljning av aktiviteter i Kina, Brasilien, Venezuela, Australien och Nya Zeeland.

Koncernen har haft svårigheter med Beingmate, som framför allt framställer barnmat av mjölkpulver. Fonterra köpte Beingmate redan 1992, men verksamheten har varit olönsam sedan den kinesiska skandalen med barnmat.

Miles Hurrel försäkrar i alla fall att Kina också framöver förblir en strategisk marknad för Fonterra. Produkterna ska i fortsättningen marknadsföras i Kina i samarbete med lokala kinesiska företag.

Fonterra-chefen konstaterar att den nyzeeländska mejeriindustrin har visat sig vara motståndskraftig i de senaste pandemitiderna. Han understryker att mjölken är och förblir ett efterfrågat baslivsmedel.