Jordbruk Globalt Marknad

Många vill konkurrera
på köttlös köttmarknad

Beyond Meat är ingalunda ensamma på marknaden för köttlöst kött. Flera konkurrenter utvecklar egna variationer av idén. Den kanske farligaste konkurrenten är Impossible Foods, som bland annat levererar sina produkter till hamburgerkedjan Burger King.

Burger Kings ”Impossible Whopper” uppges dofta, smaka och se ut som ett ”riktigt kött” utan att vara det. Detta ska till och med övertyga inbitna köttälskare att minska sin köttkonsumtion till fromma för miljön, som företaget uttrycker det.

Enligt Burger Kings egna tester kan varken kunder eller den egna personalen skilja mellan Impossible Whopper och den ursprungliga Whopper-burgern. Både smak och utseende uppges vara identiska.

Impossible innehåller däremot 15 procent mindre fett och 90 procent mindre kolesterol. I likhet med köttet från Beyond Meat innehåller Impossible Whopper en fejkad köttbit som förefaller att ”blöda”.

Det beror på ett tillsatsämne som är en beståndsdel i hemoglobin. Motsvarande ämne finns också i soja, men i små mängder. Effekten tar Impossible Foods fram med hjälp av DNA från soja och en genetiskt förändrad jäst.

Företagets burgare innehåller huvudsakligen vete, kokosolja och potatisprotein. En väsentlig beståndsdel är en järnrik molekyl som går under benämningen ”hem”. Hem är en oorganisk molekyl som transporterar och binder syre i cellerna hos växter och djur.

Hemproteinet ger burgern dess köttiga smak och blodiga konsistens. Riktiga biffar blöder vatten, fett och hem. Det gör också våra burgare, uppger företaget. Hem är den stora hemligheten bakom produkten, som har utvecklats av molekylärbiologer i Silicon Valley.

I Tyskland försöker uppstartföretaget Bugfoundation för sin del lansera en burger med biff som framställs av buffalolarver. Burgern har redan kommit ut på marknaden och saluförs i 300 filialer hos matkedjan Rewe.

Nestlé levererar en egen burger med namnet ”Incredible Burger” där själva biffen är framställd av soja och vete. Tyska McDonald´s har redan tagit den vegana burgern i sitt program. Som ingedienser används soja, vete, paprika och morot.

Det tyska företaget Mushlabs går en egen väg och använder ett köttsurrogat av fermenterad svamp. Produkterna ska lanseras på marknaden i sommar. Atlantic Food Labs och Bitburger Ventures sponsorerar projektet med riskkapital.