Beyond Beef Meatballs Pan
Köttlösa köttbullar låter nästan som ett skämt – men de kan bli en lysande affär, åtminstone för livsmedelsindustrin. FOTO: Beyond Meat
Jordbruk Globalt Marknad

Fejkat kött går åt
som smör på börsen

En köttfri veganburgare av ärter och soja blev storsuccé då uppstartföretaget Beyond Meat förra veckan noterades på den amerikanska it-börsen Nasdaq. Inom bara två dagar tredubblades företagets börsvärde. Placerarna vill tjäna pengar med vegankött.

Köttersättande produkter förefaller att ligga i tiden. De senaste åren har ett växande antal företag dykt upp på veganmarknaden med olika varianter av köttfria hamburgerbiffar som enligt marknadsförarna ska medverka till att rädda klimatet.

Beyond Meat lyckades ta börsen med storm. Under den första börsdagen gick aktien i taket med ett påslag av 150 procent. Följande dag fortsatte rallyt med ytterligare 10 procent. Marknadsvärdet steg från 1,5 miljarder dollar till 3,8 miljarder dollar.

Företaget framställer alternativa proteinprodukter utan animaliskt innehåll för hamburgare och tacos. Beyond Meat profiterar våldsamt på den nya trenden i riktning mot alternativa köttprodukter.

Skriver ännu stora förluster

Flera kända och penningstarka figurer har investerat kännbara tillgångar i företaget, som startade 2009. Microsoftgrundaren Bill Gates, filmskådespelaren Leonardo Di Caprio och Twitter-grundarna Evan Williams och Biz Stone hör alla till klubben.

Företagets produkter baserar sig på proteiner från bland annat ärter och soja. Den riktiga köttsmaken produceras med hjälp av naturliga smakbärare som till 100 procent härstammar från växter. Rödbetor tillsätts för att framkalla en ”blodig” effekt.

Den stora köttkoncernen Tyson Food steg redan för ett par år sedan in som delägare för att skaffa tillväxt inom det snabbt ökande marknadssegmentet för proteiner. Tyson har för övrigt börjat tumma på sin köttiga profil och kallar sig numera proteinkoncern.

Den nya branschen förefaller att förena gamla fiender till samarbete under en gemensam rubrik. Djurskyddsorganisationen Human Society US har också investerat i bolaget. Tyson och HSUS i samma bolag låter närmast som en ohelig allians.

Än så länge är företaget ingen guldgruva. Beyond Meat har skrivit förluster ända sedan det grundades. Enbart de senaste tre åren har företaget förlorat mellan 25 och 30 miljoner dollar per år.

Efter börsintroduktionen är det övergripande målet en snabb tillväxt, vilket emellertid också medför ökade kostnader. Placerarna kan knappast genast räkna med yppiga dividender. Detta är å andra sidan ingen ovanlighet hos unga, framtidsorienterade företag.

Rider på klimattrenden

Placerarna är beredda att vänta några år på belöningen. Den globala köttmarknaden värderas till 1,4 biljoner US-dollar. Beyond Meat siktar helt säkert inte på att ta hela marknaden men väl en ordentlig bit av kanterna.

Analytikerna drar paralleller till trenden inom bland annat sojamjölk. Sojamjölkens marknadsandel ligger i dag kring 13 procent. Mot den bakgrunden skulle 13 procent av köttmarknaden motsvara upp till 180 miljarder US-dollar. Det är inga småpengar.

Där kan Beyond Meat tjäna mycket pengar, om allt går bra. Företaget har redan aviserat planer på att starta tillverkning i Europa. Målet är att växa på en marknad där den yngre kundgenerationen kräver klimatsmarta produkter.

I USA säljer Beyond Meat sina produkter via Amazon-dottern Whole Foods. Dessutom saluför restaurangkedjan Del Taco produkter från Beyond Meat. Produkterna är redan på väg till Tyskland och övriga Europa.