Lyftkraft1
Irene Vänninen är projektledare för Lyftkraft som är en förlängning av InnoVäxthus. Syftet med det nya projektet är att göra växthusriket i Sydösterbotten mera kundorienterat. Det kommer att ske på flera olika sätt, säger Vänninen.
Jordbruk Marknad Tema

Lyftkraft ska göra
växthusriket
mera kundorienterat

Nyligen startade projektet ”Lyftkraft” som kan ses som en förlängning av InnoVäxthus. Grundidén med det nya projektet är att göra hela växthusklustret i Sydösterbotten mera kundorienterat. Ett önskemål som kommer från odlarna själva.

År 2016 startade projektet InnoVäxthus med syfte att reda ut vilka problem och utmaningar växthusklustret i Sydösterbotten har. In klev eldsjälen, projektledaren Irene Vänninen som har blivit en bekant figur bland odlarna.

– Jag förstod inte mycket av växthusriket i början av InnoVäxthus. Allt var ganska flummigt men jag fick god hjälp av odlarna och nu är är allt mycket tydligare, säger Irene Vänninen.

InnoVäxthus har nu avslutats men resultaten därifrån fortsätter inom ramen för det nya projektet ”Lyftkraft”. Ett projekt som är resultatet av det tidigare och som fokuserar på det som odlarna ansåg var viktigt att arbeta vidare med.

– I InnoVäxthus identifierade vi olika saker som odlarna ser som viktigast. Den gemensamma nämnaren för Lyftkraft är kundorientering. Det finns en klar beställning från odlarna att vi ska forska mera kring konsumenter, kvalitet och hur kommunikationen med köpare och slutkunder kan förbättras, förklarar Vänninen.

Relationerna kan förbättras

Lyftkraft kommer bland annat föra aktivare kommunikation med handeln. I styrgruppen för projektet kommer också Jari Palo, kommersiell direktör för SOK i Södra Österbotten, att medverka.

– Jag ser det som mycket bra att vi får med en representant för handeln i projektets styrgrupp. Att vi sitter ner vid samma bord är ett måste för att kunna få en fungerande dialog. För som det är nu fungerar inte kommunikationen med handeln, menar Vänninen.

Handeln upplevs ofta som den som dikterar villkoren. Tror du att det går att ha en fungerande dilog med handeln?

– Vi kanske klagar på handeln litet för mycket. Genom att hela kedjan, handeln inkluderad, blir bättre på kundorientering tror jag relationerna med handeln kan förbättras. Bra kundorientering borde vara allas intresse i kedjan, ett gemensamt syfte. Handelns relation med producenterna är också viktig. Nu ska vi utreda om vi kan komma varandra närmare. Jag hoppas det finns en vilja från deras sida.

Förutom att utreda hur kommunikationen mellan odlare, packeri och uppköpare och slutkunder kan förbättras kommer projektet att forska kring kvaliteten. Projektet samarbetar med studerande vid Vasa universitet och Hanken i Helsingfors som ska skriva avhandlingar om ämnet.

– Bland annat en studerande ska studera hur vi kan utveckla gemensamma kvalitetskriterier i hela kedjan. Vi ska också göra olika konsumentundersökningar, berättar Vänninen.

En annan viktig del av Lyftkraft är att hitta nya sorter av existerande tomatsorter och möjligen också andra grödor. I dag levereras nya sorter främst från utländska sorthus, huvudsakligen holländska. Vänninen ser inget hinder att finska odlare på sikt kan ta fram egna sorter från andra länder som är bättre lämpade för våra förhållanden och förhoppningsvis också mera omtyckta av slutkunderna.

– Målet är att hitta tre goda sorter av runda tomater som fortfarande är den största produktkategorin. Förhoppningsvis kan vi uppdatera sortimentet.

Anställer en person

För det här ändamålet kommer Lyftkraft att anställa en person på heltid.

– Arbetet för den personen går ut på att hitta sorter och grödor, samt systematisera och omorganisera provodlingssystemet. I dag sker det här arbetet nästan helt på inom kommersiella odlingar. Vi kommer dessutom att ha en team som utför smaktester innan nya sorter släpps till marknaden. Som bäst rekryteras personer till det teamet.

Vänninen kommer att arbeta 60 procent för projektet som har en budget på 370.000 euro och är tvåårigt. Finansiärerna är NTM-centralen samt ÖSP. Vänninen tycker att målsättningen för projektet är det rätta.

– Jag var nyligen på ett seminarium i Åbo där det framkom att man till exempel i Norge redan i tio år satsat på att utveckla smakmodeller när sorter utvärderas. Att närma oss slutkunderna och ha en bättre dialog med dem tror jag också är mycket viktigt. Jag tror att riktningen är den rätta, säger Vänninen.

InnoVäxthus-projektets slutseminarium kommer att ta plats den 5 april vid Yrkesakademin i Närpes i samband med trädgårdsexpon. Lyftkraft-projektet presenteras på samma seminariet.