Gastraktor 1 Webben
New Hollands T6.180 är den första gastraktorn som serietillverkats. Under sommaren har den visats upp i Österbotten och intresset har varit stort.
Tema

Gastraktorn intresserar många
– nu behövs fler tankstationer

Under sommaren har den första serietillverkade gastraktorn visats upp i Finland. Den är av märket New Holland. Niclas Sjöskog, som hade traktorn på prov i några dagar, är nöjd med prestandan.

– Jag var faktiskt överraskad över att New Holland har fått motorn att fungera i stort sett lika bra som en som drivs med diesel. Det imponerade på mig, säger Niclas Sjöskog, mjölkproducent i Lillby i Pedersöre.

Tidigare i sommar hade Sjöskog på prov New Hollands gastraktor T6.180 – den första i världen som serietillverkats. Traktorn provkördes under tre dagar och klarade cirka sju timmars arbete på en full tank.

– Det var inte fråga om riktigt tunga arbetsmoment utan jag röjde sly och utförde betesputsning. Skulle jag ha kört sväm hade det säkerligen gått åt mer gas, men jag är imponerad av prestandan, berättar han.

Traktorn i fråga har varit på uppvisning runtom i landet sedan den importerades till Finland av Agritek. Senaste tiden har den befunnit sig i Karleby vid företaget Inter-Tractor, som är lokala återförsäljare av Case IH- och New Holland-traktorer. Nästa vecka ska den visas upp i norra Finland.

– Intresset för gastraktorn har varit stort och många har varit nyfikna på den eftersom det är fråga om en stor nyhet och den första serietillverkade gastraktorn, säger Rasmus Backlund, försäljare vid Inter-Tractor.

Gastraktor 2 B Webben
Rasmus Backlund, försäljare på Inter-Tractor i Karleby, berättar att New Hollands gastraktor har bra prestanda. Det som gör gastraktorn intressant och ett alternativ på sikt är att drivmedlet är mycket billigare än diesel och brännolja, säger han.

Tankningen ännu en utmaning

Det är just själva tankningen av gasdrivna traktorer som för tillfället ännu är en utmaning för att dieseldrivna fordon på gårdsnivå ska kunna ersättas. Nu är det glest mellan tankstationer för gas i Österbotten, men utvecklingen har på senaste tiden varit god och ännu fler tankstationer byggs och planeras i närområdet.

– En förutsättning för att gastraktorn riktigt ska slå igenom är att det byggs fler tankstationer. Bäst vore det ju att kunna tanka traktorn på egen gård. Ett gott exempel visade ett gäng jordbrukare från Vörå, när de slog sig samman och byggde en gemensam biogastankstation för både sig själva och allmänheten, konstaterar Backlund.

Han får medhåll av Sjöskog.

– En jordbrukare ska inte behöva köra 5-10 kilometer för att tanka utan det måste bli möjligt att tanka gas på gården för att det ska vara vettigt att investera i en gastraktor. En effektiv gastank med tillräckligt pumptryck för att kunna tanka snabbt kostar mycket och blir en stor investering på gårdsnivå.

Det återstår därmed en del tekniska utmaningar innan gastraktorer blir en riktigt vanlig syn inom jordbruket. Något som enligt Sjöskog också måste lösas är placeringen av tankarna. Den som han testade hade tankarna monterade på sidorna och framför traktorn.

– Gastankarna tar fysiskt mer rum än en dieseltank och placeringen av tankarna måste utvecklas. Jag vet inte hur, utan det är en fråga för tillverkarnas ingenjörer. För som det är nu måste man koppla loss framtanken för att kunna använda frontmonterade redskap och det är så klart en stor nackdel. Men det här är tekniska utmaningar som säkerligen kan lösas, säger Sjöskog.

Gastraktor 4 Webben
Gastraktorn har två tankar som rymmer 85 kilo gas eller 460 liter, varav gastanken framför har en kapacitet på 270 liter. Backlund berättar att den främre gastanken kan monteras bort, men eftersom räckvidden minskar avsevärt från en redan lägre räckvidd jämfört med dieseltraktorer så behövs den. Så placeringen av tankarna är något som måste lösas på sikt, säger han.

Billigare bränsle

Gastraktorn har två tankar som rymmer 85 kilo gas eller 460 liter, varav gastanken framför har en kapacitet på 270 liter. Backlund berättar att den främre gastanken kan monteras bort.

– Den går att montera bort, men eftersom räckvidden minskar avsevärt från en redan lägre räckvidd jämfört med diesel traktorer så behövs den. Så placeringen av tankarna är något som måste lösas på sikt, säger han.

Det som gör gastraktorn intressant och ett alternativ på sikt är att drivmedlet är mycket billigare än diesel och brännolja.

– Det är just den billigare driften som gör gastraktorerna intressanta. Ungefär 2,5 fulla gastankningar motsvarar en full tank med diesel i en motsvarande dieseltraktor. Just stigande bränslepriser är något som gör gasalternativet intressant, menar Backlund.

Andra viktiga aspekter är klimatavtrycket. Ska jordbruket minska sitt koldioxidavtryck bör det komma andra bränslealternativ.

– Det vore bra för hela jordbruksbranschen om den kunde använda fordon som drivs av biogas som produceras av restprodukter från gårdarna, konstaterar Backlund.

New Hollands gastraktor har 180 hästkrafter och har i stort sett samma prestanda som en dieselmotor.

– Det finns ingen skillnad i prestanda när man jämför gastraktorn med motsvarande dieseltraktorn. Andra fördelar med gas är att det inte krävs skilda anordningar för avgasrening, säger Backlund.

FOTNOT: En teknisk presentation av New Hollands T6.180 ingick i LF nr 14-15/2022.