Scania Eltimmerbilen 22144 009
Scania provkör som bäst världens hittills första eldrivna timmerbil. Bilen har utvecklats i samarbete med skogsbolaget SCA. FOTO: SCA
Tema

Eldrift introduceras
redan i tunga lastbilar

Elektriska lastbilar varken bullrar eller osar dieselavgaser. Till och med tunga bilar rullar med batteridrift i lokaltrafik på utvalda sträckor. I Sverige har världens första elektriska timmerbil tagits i bruk. I Nya Zeeland rullar en elektrisk mjölkbil.

Den svenska timmerbilen har utvecklats gemensamt av Scania, skogsbolaget SCA och forskningsinstitutet Skogforsk. Kapaciteten är 80 ton. Bilen transporterar timmer mellan SCA:s virkesterminal i Gimonäs och pappersbruket i Obbola utanför Umeå.

Sträckan är 30 kilometer lång och bilen hinner med sex tur- och returresor per dag. Varje runda tar omkring 75 minuter i anspråk. Bilen laddas mellan varven i Obbola med en ABB-laddare på 180 kW.

Bilen saknar Scanias kännspaka dieselbuller men i övrigt handlar det om en riktig tungviktare. Bilen får köras med en totalvikt på 64 ton på allmän väg och 80 ton på privata vägar.

Den elektriska timmerbilen testkörs flitigt under sommaren. Resultaten studeras och analyseras flitigt av forskarna vid Skogforsk. Datainsamlingen ska därefter jämföras med skogstransporter som genomförs med konventionella dieselbilar.

Bilen ska bli del av SCA:s ordinarie verksamhet. De studier som genomförs under sommaren ska bland annat jämföra energiförbrukning, produktivitet och kostnader gentemot befintliga fordon.

Obbolas pappersbruk har i dagsläget en i princip helt fossilfri produktionsprocess. Avsikten med det nya fordonet är att minska de fossila inslagen i transportkedjan av råvara till bruket.

Fonterra 1658111612815
Den nyazeeländska mejerikoncernen Fonterra prövar en elektrisk mjölkbil av imponerande mått. Bilen lastar 25.700 liter mjölk. FOTO: Fonterra

Fonterra prövar elektrisk mjölkbil

Den nyazeeländska mejerikoncernen Fonterra har för sin del skaffat en helelektrisk, utsläppsfri mjölkbil, som enligt koncernen blir världens första i sitt slag. Bilen spelar en viktig roll för koncernens strävanden att sänka de fossila utsläppen i trafiken.

Den elektriska mjölkbilen blir hälften dyrare i inköp, jämfört med konventionella tankbilar. Bilens chassi och hytt har levererats av den kinesiska tillverkaren XCMG. Själva tanksystemet har utvecklats av Fonterras egen personal.

Utrustningen av påbyggnader och teknik för mjölkhanteringen tog enligt Fonterra 36 dagar i anspråk. Batterierna har kapacitet för en körsträcka av 140 kilometer men batterierna går att byta ut på sex minuter, varefter full laddning igen står till förfogande.

Bilen lastar upp till 25.700 liter mjölk. Fonterras konventionella tankbilar i samma fordonsklass har en kapacitet av 28.000 liter, men utrustningen i den nya bilan väger mer än vanligt. Därför måste lastkapaciteten sänkas något.

Enligt Fonterra är den relativt korta aktionsradien tillräcklig för det tilltänkta operationsområdet. Samtliga mjölkgårdar är koncentrerade till ett begränsat område, som inte förutsätter långa körsträckor.

Volvo rustar upp

Svenska Volvo konstaterar att utvecklingen mot fossilfria transporter går snabbt. Volvo startade serieproduktion av medeltunga batteridrivna lastbilar 2019. I år drar Volvo igång en serieproduktion av tunga ellastbilar.

Enligt Volvo har de första kunderna tillsammans lagt beställningar på mer än 100 eldrivna lastbilar som ska rulla i Sverige. Leveranserna startar på hösten. Det handlar om dragbilar av typerna Volvo FH Electric och FM Electric.

Både större logistikföretag och mindre åkerier intresserar sig i dag för eldrift. Det har helt enkelt blivit en konkurrensfördel att erbjuda tysta, utsläppsfria transporter, konstaterar VD Stefan Strand vid Volvo Lastvagnar Sverige i ett pressmeddelande.