Img 6833
En utmaning är marknadsföringen eftersom Närpes är en liten ort och verksamheten är beroende av sommargäster och turister. Denna sommar räknar vi med främst inhemska sommargäster och turister sommargäster så jag är van att betjäna på svenska och finska, framhåller Nicole Bonnet och Jens Simons.
Landsbygdsnäringar

Cornelia och Närservice
betjänar aktivt bygden

Mångsidigheten och mångkunnigheten är en förutsättning för företag på landsbygden och i skärgården. Det konceptet gäller för Jens Simons och Nicole Bonnet i Närpes som är företagare sedan 25 år tillbaka.

– Jag började med presentbutiken och caféet 2012 med en samarbetspartner. För några år sedan övertog vi Cornelia helt när samarbetspartnern valde att byta jobb. Verksamheten finns i en gammal bondgård, med present- och inredningsbutik och café med sina gårdsbyggnader, i vilka finns museum, säsongsbutik, sommarloppis och serveringsutrymmen, nära Närpes centrum, berättar Nicole Bonnet.

Firman Närservice kom till för fem år sedan och har inriktningen fastighetsservice, städtjänster och hushållstjänster. Även en vedmaskin finns för uthyrning, vilken kan kapa och klyva ved. Vedmaskinen kan dras efter en personbil vilket underlättar förflyttning.

– Företagandet har alltid funnits i våra vardagsliv och jag har även haft snickeriverksamhet och varit anställd på tekniska avdelningen i Närpes stad inom vägar, parker och grönområden. Jag har vartefter gått ner i arbetstid på staden och från hösten satsar jag helt på våra företag. Konceptet innebär att vi med våra anställda sköter om fastighetsbolag, hus och stugor åt privatpersoner under hela året, säger Jens Simons.

Arbete året runt

Oftast är det äldre personer och utflyttade personer som vill ha hjälp med årliga rutinmässiga arbetsuppgifter såsom gräsklippning, trädgårdsarbete, snöröjning och även mindre byggnadsarbeten om så önskas och överenskoms.

– Högsäsongen för båda företagen är huvudsakligen sommarperioden, från maj till början av september. Även under jul och nyår är det en stor ruljangs eftersom många då vill komma ihåg sina närmaste och medmänniskor med något fint och uppskattat i gåvoväg, poängterar Nicole Bonnet och Jens Simons.

Den största utmaningen för presentbutiken och caféet Cornelia har varit Corona-krisen. Verksamheten har märkbart påverkats eftersom en stor del av kundkretsen har fallit bort och evenemang inte kunnat ordnas som planerat.

Ifjol rustades det gamla fähuset upp för olika tillställningar. Den delen har varit borta helt i maj och man riktar in sig på att börja med serveringar fr.o.m. första juni när restriktionerna lättar för café- och restaurangverksamhet, dock med hälften färre sittplatser inomhus.

Nya tjänster

– Inom Närservice har vi faktiskt utvecklat nya tjänster till följd av Corona-krisen och erbjuder flytthjälp åt äldre personer som behöver flytta till något service- eller äldreboende och där anhöriga inte tillåts komma in p.g.a. rådande omständigheter. Vi utför även handelsuppdrag åt äldre personer, förklarar Simons.

Företagarparet Simons och Bonnet tror själva att uteaktiviteter och att tillbringa mer tid på stugor och gårdar blir mera allmänt efter Corona-krisen och när möjligheterna att åka utomlands begränsas och ändras. Det blir troligtvis ett uppsving för landsbygden och skärgården menar de. Det gäller att vara uppfinningsrik och komma på fungerande lösningar.

– Vi har med andra företagare utvecklat ett nätverk för samarbetspartners, lokala evenemang och för att få hjälp och råd när man behöver, framhåller Nicole Bonnet.

– Det är positivt med flera stödben vilket Corona-krisen visar tecken på. Man utmanas att utveckla sig själv och företagen. Arbetstillgången för Närservice ser god ut för sommaren med många arbetssysslor medan vi för Cornelias del väntar på att i sommar få ordna mer av allmänna evenemang i trädgården och att mat- och kaffeserveringarna flyttar mer utomhus, sammanfattar Nicole Bonnet och Jens Simons.