296674683 2258177681007032 8240966244047740699 N
I Nederländerna saluförs redan CO2-neutralt griskött. FOTO: Vallei Varkens
Jordbruk EU

CO2-neutralt griskött
saluförs i Nederländerna

I Nederländerna marknadsförs CO2-neutralt griskött redan till klimatmedvetna kunder. Bakom erbjudandet står andelslaget Agriform och grisproducenten Vallei Varken. Produkterna certifieras som ”Climate Neutral Certified” genom hela kedjan.

Certifieringen syftar enligt företagen till att minska CO2-avtrycket inom matproduktionen. För ändamålet samarbetar Agrifirm tillsammans med företaget Marley Spoon, som levererar färdiga matkassar med ingredienser på beställning till sina kunder.

Matkassarna innehåller recept och ingredienser som kunderna packar upp för att bekvämt sammanställa en måltid. Marley Spoon levererar sina kassar till kunder i bland annat Nederländerna, Tyskland, Österrike. Belgien, Danmark och Sverige.

Marley Spoon är sedan 2020 ett klimatneutralt företag som kompenserar samtliga direkta CO2-utsläpp. Företaget har minimerat CO2-avtrycket och kravet gäller också leverantörerna.

CO2-fritt griskött

Nu har griskött tagits med i det holländska sortimentet, varvid köttet givetvis också ska certifieras. Den levererande grisproducenten Vallei Varkens har som första köttproducent erhållit ett CO2-certifikat för marknadsföring av klimatneutralt griskött.

Enligt Vallei Varkens har köttet certifierats av Climate Neutral Group (CNG). Ett väsentligt mål för programmet är en plan som syftar till att sänka det ekologiska fotavtrycket. Användningen av lokala råvaror sänker fotavtrycket ytterligare.

Användningen av inhemsk spannmål påverkar likaså klassificeringen i positiv riktning. Reduceringen av CO2-ekvivalenter sänker fotavtrycket, liksom utsläppen av andra växthusgaser som metan.

Eftersom djurfodret inte får innehålla varken soja- eller palmoljeprodukter, klassificeras produkten som avskogningsfri. Detta sänker fotavtrycket med omkring femton procent, jämfört med standardfoder.

Enligt initiativtagarna har projektet fått en spännande start. Introduktionen av ett klimatneutralt och certifierat griskött är bara ett första steg. Agrifirm planerar att kontakta andra potentiella parter för att utvidga konceptet.

En modern avlatshandel?

Är det möjligt att producera kött och andra livsmedel enligt stränga klimatskyddande normer? Det frågar sig den tyska konsumentorganisationen Foodwatch med mot bakgrunden av den tilltagande klimatcertifieringen av livsmedel.

Foodwatch misstänker att producenterna försöker utnyttja det nyvaknade intresset för CO2-utsläpp som argument i reklamsyften. Begrepp som ”CO2- neutral” eller ”klimatvänlig” säger inget om produktens faktiska klimatskydd.

Det handlar alltför ofta om gröntvätt. Företagen måste i många fall inte spara ett enda gram CO2 för att beteckna sin verksamhet som klimatneutral, anmärkte Manuel Wiemann från Foodwatch nyligen i Berlin.

Det har blivit alltför enkelt för tillverkarna att förvärva CO2-certifikat för diverse klimatskyddande projekt. Genom att skaffa ett certifikat har det blivit möjligt att kompensera utsläpp av växthusgaser från den egna produktionen.

Enligt Foodwatch rullar en miljonbusiness kring klimatcertifikaten. Kompletta branscher rider på fenomenet till nackdel för klimatskyddet. Till och med babymat med tillsats av nötkött eller envägsflaskor av plast marknadsförs som ”klimatvänliga”, enligt Foodwatch.