Det blev ingen Elmia Lantbruk-mässa i år med anledning av covid-19. Men det hindrade inte Elmia Lantbruks specialistjury att ändå utse årets coolaste lantbruksinnovationer.
Juryn för Elmia Lantbruk Innovation Award 2020 har delat ut sex guld och tio silverutmärkelser till produkter och företag som bidrar till att utveckla hela lantbruksbranschen.
– Det är otroligt roligt att se bredden på produkterna som vunnit pris i årets upplaga av Elmia Lantbruk Innovation Award. Priserna har delats ut till allt från spengummi till traktorer. Det är viktigt med nya produkter som utvecklar hela lantbruket, säger Maria Lindsäth, mässansvarig för Elmia Lantbruk och juryns ordförande.
För att vinna ett guld krävs att produkten är ny på marknaden och att tekniken är principiellt helt ny. Det är en innovation som bidrar till att utveckla hela lantbruket.
Totalt sex produkter vann guld, varav ett företag, Väderstad AB, kammande hem två guldutmärkelser.
– Vi försöker vara ett företag som är väldigt innovativa. Då måste vi ligga i framkant för att kunna konkurrera internationellt. Det är extra roligt att få så många utmärkelser efter allt arbete vi lägger ner på produktutveckling, säger Bernt Mårtensson, Marketing Production Manager, Väderstad.
Också Elho från Jakobstad fick guldmedalj för sin bogserade hack ELHO Cobra 7710. Den kombinerar känd och ny teknik på ett sätt som möjliggör hög skördekapacitet i nordiska gräs- och klövergräsvallar.
Två företag fick både guld- och silverutmärkelser, Väderstad AB och Svenska John Deere AB. Svenska John Deere AB och Kverneland tog dessutom två silverpriser vardera.
För att en produkt ska tilldelas silver har juryn bedömt den som en intressant nyhet. Att få silver innebär att produkten sticker ut bland de nominerade bidragen och har placerat sig bland de bästa när de olika kriterierna vägs samman.
Totalt delades tio silverutmärkelser ut.
– Elmia Innovation Award skapar uppmärksamhet och det gör att våra kunder får upp ögonen för våra produkter. Att bli uppmärksammad genom ett guld och två silver känns jätteroligt, säger Mikael Persson, distriktschef för svenska John Deere.