A93553Df7Ccee9F4 Org
Valio lanserade växtbaserade drycker och mellanmål 2018. Sedan dess har produktportföljen vuxit till att även omfatta växtbaserade alternativ till ost. FOTO: Valio
Jordbruk Marknad

Valio satsar på
internationell expansion
för växtbaserade produkter

Valios produktkategori för växtbaserat, Valio Oddlygood, bildar dotterbolag inom Valio och blir Oddlygood Global Oy. Bolaget siktar på en snabb tillväxt via nya nätverk och partners, till exempel med distributörer på marknader där Valio idag inte finns, meddelar koncernen i ett pressmeddelande.

Att Oddlygood nu fortsätter som eget bolag möjliggör ett ännu tydligare fokus på affärsutveckling och internationell expansion.

Oddlygood Global Oy letar nu efter partners som kan bidra med distributions-, försäljningsnätverk samt resurser för att påskynda en internationell tillväxt. Oddlygood Global kommer att ledas av Niko Vuorenmaa, som antar rollen som CEO för bolaget.

– Valio har 116 års erfarenhet av livsmedelsproduktion och har god expertis inom forskning och utveckling av mat. En expertis som vi historiskt tillämpat på framförallt mjölkprodukter, och som vi nu överfört till växtbaserade råvaror. Genom att låta Oddlygood® fokusera på sina globala tillväxtmål i ett eget bolag får vi ännu bättre hävstång på vår forskningsexpertis, säger Valio-koncernens VD Annikka Hurme.

Valio lanserade växtbaserade drycker och mellanmål 2018. Sedan dess har produktportföljen vuxit till att även omfatta växtbaserade alternativ till ost. Produkterna finns idag i Finland, Sverige, Baltikum, Ryssland och USA. Försäljningen av Oddlygood-produkter fördubblades från 2019 till 2020 och målet framåt är fortsatt kraftig tillväxt.