Dsc 5168
Att mjölken som använts är inhemsk är sedan flera år ett starkt försäljningsargument i Italien, främst på grund av Coldirettis kampanjer.
Jordbruk EU Marknad

Ursprungsmärkning gynnar
italienska bönder

Att det var Italien som fick ihop mest underskrifter för att få fram bättre europeisk lagstiftning om ursprungsmärkning av mat är ingen slump.

LF kunde nyligen berätta att medborgarinitiativet EatOriginal, som vill att EU-kommissionen ska ta fram ett lagförslag om etiketter för mat, fick ihop mer än den nödvändiga miljonen med underskrifter. Det betyder att kommissionen måste agera.

Det italienska bondeförbundet Coldiretti har drivit frågan hårt i 20 år. Landet har därför mer omfattande lagstiftning än resten av EU.

I Europa kom frågan om ursprungsland på matvarornas etiketter upp efter att BSE-krisen (den så kallade galnakosjukan) var som värst för snart ett par decennier sedan.

Konsumenterna ville veta var köttet de åt kom ifrån, och därför kom en EU-förordning året 2000 om ursprungsmärkning av nötkött.

Italien går längre än EU

Det bondeförbund som var snabbast att hänga på frågan, och som sedan arbetat hårt med märkning av mat, är italienska Coldiretti. Förbundet har lyckats få igenom inhemska lagar om ursprungsmärkning som omfattar betydligt mer än det som gäller generellt inom EU.

Ibland har Italien kommit med inhemska lagar innan EU bestämt sig i frågan.

I Italien gäller lagstiftningen även för alla tomatprodukter, mejeriprodukter, mjölk, vete som används till pasta samt ris. Coldiretti arbetar just nu för att lagen ska sträcka sig även till alla former av bearbetat kött, till exempel charkuteriprodukter, och torkad frukt.

– Även den nya regeringen har visat att den är beredd att diskutera detta och jordbruksministern har sagt att hon anser det vara en viktig fråga, konstaterar Rolando Manfredini, som är ansvarig för kampanjerna inom Coldiretti.

Undersökningar inom EU visar att 80 procent av invånarna inom unionen vill veta var maten de köper kommer ifrån, och i Italien är siffran över 90 procent.

Gynnar bönderna

Medan det i resten av EU är ett relativt nytt fenomen att människor kontrollerar etiketter för att se att mjölken är inhemsk, har det länge varit vanligt i Italien.

– Vi har jobbat på detta i minst ett par decennier, och i dag ser jag ofta människor som läser etiketterna innan de lägger varorna i kundvagnen. Dessutom har vi numera försäljningspunkter över hela Italien, där våra medlemmar kan sälja sina produkter direkt till konsumenterna, och där vi arbetar för att göra alla kunder mer medvetna om vikten av ursprungsmärkning, berättar Rolando Manfredini.

Enligt Coldiretti har de mer omfattande lagarna redan visat sig vara positiva för bönderna. Lagen om märkning av ursprungsland för mjölkprodukter kom i april 2017, och sedan dess har mjölkpriset stabiliserat sig. Manfredini är övertygad om att det är märkningen som ligger bakom det.

– När ursprungslandet blir ett försäljningsargument hjälper det så klart bönderna i förhandlingarna om priset. Sedan ursprungsmärkningen förra året blev obligatorisk även för vetet till pastan, har vi bland annat sett att en av de största producenterna garanterar sina kunder att allt vete kommer från Italien.

Nu koncentrerar Coldiretti sina krafter på att stå i frontlinjen för kampen inom EU. Första steget med över en miljon underskrifter är gjort, nu återstår att se vad kommissionen bestämmer sig för att göra.

– Detta är verkligen något som befolkningen inom EU känner för. Vi kan bara hoppas att vi fått kommissionen att inse detta genom EatOriginal, men vi fortsätter vår kamp även om det inte vore så, säger Rolando Manfredini.

Inom EU är det obligatoriskt med ursprungsmärkning för:

- Kycklingkött, även bearbetat
- Nötkött
- Färsk frukt och grönsaker
- Ägg
- Honung
- Extra jungfrulig olivolja
- Fisk
- Tryffel och vild svamp

I Italien även:

- Mjölk och mejeriprodukter
- Tomatprodukter, inklusive färdiga såser
- Vete till pasta
- Ris

I Finland:

Sedan maj 2019 är det obligatoriskt för restaurangerna att ange ursprunget på det färska kött som är ingrediens i restaurangmaten.