Globalt Marknad

Unga tyska konsumenter föredrar köttfri mat

Efterfrågan på vegetariska och vegana matprodukter ökar snabbt på bekostnad av animalieprodukter. Vegan är numera trend, i synnerhet bland de yngre konsumenterna, framgår det av en tysk undersökning.

Nästan vartannan hushåll i Tyskland köpte under fjolåret vegetabiliska köttprodukter eller växtbaserade alternativ till mjölk och andra mejeriprodukter, meddelar konsumentorganisationen GfK.

Intresset för köttfria livsmedel beror på flera olika faktorer. Enligt en färsk konsumentrapport är konsumenterna framför allt nyfikna på nya produkter. Hela 71 procent angav detta som motiv för inköpen av köttfri mat.

Därutöver spelar djurskyddet en viktig roll i Tyskland. 59 procent av de tillfrågade konsumenterna lämnade köttprodukterna i butiken av djurskyddsskäl. Smak, miljö- och klimatskydd samt hälsoaspekter är inte lika viktiga.

Särskilt dynamiskt utvecklar sig efterfrågan på köttfria matprodukter. Försäljningen av denna typ av sortiment har det senaste året ökat med 60 procent. Vegetariska alternativ går bättre åt än någonsin tidigare.

Mer än 30 procent av de privata hushållen valde minst en gång under året ett köttfritt alternativ till kött och korv. Ett år tidigare låg den motsvarande siffran på 24 procent. Konsumenterna köper dessutom fler vegetariska produkter än tidigare.

Trenden är intressant mot bakgrunden av det höga priset för köttfria alternativ. De tyska konsumenterna betalade i genomsnitt 8,54 euro per kilo för sina inköp av kött, korv och fågelkött. För motsvarande vegana eller vegetabiliska alternativ var konsumenterna beredda att lägga ut 12,52 euro per kg. Det är 46 procent mer än för konventionella produkter. Den största prisskillnaden noteras för vegetabilisk ”bratwurst”, som är hela 70 procent dyrare.

I Tyskland är intresset för vegana och vegetabiliska livsmedel framför allt en generationsfråga. Nästan två tredjedelar av 14–29-åringarna väljer köttfria produkter. Bara en fjärdedel av 60-åringarna och äldre personer köper köttfritt.

Könet spelar däremot en underordnad roll. Hos singelhushållen konstaterades inga större olikheter i köpvanorna. Ett undantag är intresset för växtbaserade drycker som havremjölk, som är tydligt högre hos kvinnor.

Enligt GfK fortsätter veggietrenden att tillta bland de tyska konsumenterna. Enligt den senaste statistiken ökade konsumtionen av vegetabiliska köttprodukter med 40 procent under det första halvåret 2021.