Biofachub1Iuvxvmj
Försäljningen av ekologiska livsmedel har i Tyskland – trots fjolårets minskning – klättrat 25 procent över nivån före coronaåret 2019, påminner den tyska sammanslutningen för ekologisk handel BÖLW. FOTO: Biofach
Jordbruk EU

Tyskarna sparar också
vid inköp av ekoprodukter

Den tyska handeln med ekolivsmedel brukar normala år bara känna en riktning – uppåt. Under fjolåret minskade däremot efterfrågan på ekologiska livsmedel i någon mån. Handeln rapporterar ett minus med 3,5 procent.

Det framgick då den internationella specialmässan Biofach för ekologiska produkter öppnade dörrarna på tisdagen. Å andra sidan föll efterfrågan från en mycket hög nivå. Den tyska ekosektorn omsatte 15,3 miljarder euro under 2022.

Efter år då det i stort sett bara har funnits en riktning – nämligen uppåt – minskade försäljningen inom den tyska ekologiska sektorn för första gången förra året. Försäljningen uppgick till 15,3 miljarder euro, ett minus på 3,5 procent.

Försäljningen klättrade trots detta 25 procent över nivån före coronaåret 2019, påminner den tyska sammanslutningen för ekologisk handel BÖLW. Sammanlagt 2.765 utställare från 95 länder deltog i årets mässa.

Arrangörerna konstaterade att branschen har gjort ett gott år under en period som har präglats av krig, hög inflation och störda leveranskedjor. Både företag och producenter har i många avseenden haft det kämpigt.

BÖLW-ordföranden Tina Andres underströk att branschen fortfarande har en lång väg till målet om en 30-procentig andel ekologisk mat fram till 2030. Enligt Andres har försäljningskanalerna för ekoprodukter förändrats med tiden.

Kunderna handlar mer i lågprisaffärerna på bekostnad av ekobutiken. Inom dagligvaruhandeln ökade omsättningen med ekoprodukter med 3,2 procent till 10,2 miljarder euro.

Lågprisaffärerna lockar kunder med ett utvidgat sortiment. Detta sker i viss mån på bekostnad av ekologiska specialaffärer, hälsokostbutiker, gårdsbutiker och torg. I vissa segment har förlusterna varit tvåsiffriga och många butiker måste stänga.

Tysken betonar matens kvalitet

Å andra sidan är de tyska konsumenterna mycket medvetna om maten och dess kvalitet. Enligt en färsk undersökning köper åtta av tio tillfrågade kunder ekologisk mat. Kunderna värnar om en god djurhållning och efterlyser möjligast naturligt producerad mat.

Inom de enskilda ekologiska produktkategorierna ökade efterfrågan på växtbaserade drycker och livsmedel som ersätter kött. I gengäld noteras en tydlig minskning i konsumtionen av potatis, kött och smör.

Tysklands gröna jordbruksminister Cem Özdemir vill fortsätta att stärka branschen, betonade han vid mässöppningen. Ekologin ska prägla hela värdekedjan, på åkern, inom produktionen, i butiken och givetvis också i kassan.

Priset på ekologiska produkter i Tyskland steg förra året med i genomsnitt 6,6 procent mot 12,1 procent för konventionella produkter. Antalet ekogårdar ökade med 3,5 procent, till 36.540. Ekoarealen i Tyskland omfattar nästan 1,87 miljoner hektar.