Edeka Ecenter St Pauli
De tyska matpriserna har stigit kraftigt som en följd av kriget i Ukraina. Handelsexperterna utgår från att prishöjningarna i stort sett fördelas rättvist över hela livsmedelskedjan. FOTO: Edeka
Jordbruk EU Marknad

Tyska matkedjor
chockhöjde priserna

Priserna på kött, korv och mjölk steg kännbart denna vecka hos den ledande tyska lågpriskedjan Aldi. Försäljningspriserna på vissa produkter steg med mellan 20 och 50 procent. Enligt pressuppgifter steg smörpriset med en tredjedel.

Den tyska handelns branschorganisationer varnar för tvåsiffriga prishöjningar, trots att många priser redan steg med fem procent innan kriget började i Ukraina. I det skedet hänvisade handeln till stigande energipriser.

Den andra prisvågen är tvåsiffrig, varnar handelsexperter. Aldi motiverar sina prishöjningar med exploderande kostnader på producentsidan. Priserna på vete, energi och djurfoder går i taket och kunderna måste betala sin del av kalaset.

I egenskap av ledande lågpriskedja är Aldi traditionellt den prisledande aktören inom den tyska livsmedelshandeln. De båda systerbolagen Aldi Süd och Aldi Nord utgår därför från att hela dagligvaruhandeln följer efter.

Alla kedjor chockhöjer

Så har också redan skett denna vecka. Enligt den tyska statistikcentralen steg priserna på bröd och ost ännu relativt måttligt, men många andra produkter gick i taket. Priset på ägg steg med 16 procent, sallat med 17 procent och smöret blev 30 procent dyrare.

Aldi höjde redan för en vecka sedan priserna på omkring 160 varor och en vecka senare följde ytterligare tjugo varugrupper. Alla butikskedjor har följt Aldis exempel. Den stora Edeka-gruppen hänvisar till situationen på världsmarknaderna.

Aldi säger till tidningen Westdeutsche Allgemeine Zeitung att kunderna måste leva med situationen. Priserna stiger och tillfälliga leveransproblem förorsakar tomma hyllor i butikerna. Kedjan försäkrar ändå att varorna borde räcka till för alla.

Lidl ville i början av veckan inte kommentera situationen för pressen. I likhet med Aldi håller kedjan åtminstone tillsvidare fast vid principen att sälja varor i normala hushållskvantiteter utan några entydiga restriktioner per kund.

De stora livsmedelskedjorna är mer känsliga än lågprisaffärerna på grund av det betydligt större sortimentet av varor. Försäljningen via servicediskar är personalintensiv. Till exempel Edeka har ransonerat försäljningen av vetemjöl till två paket per kund.

Många produkter som solrosolja och vetemjöl är redan utsålda i butikerna. I de flesta fall fall har priset stigit kännbart. Konsumenterna klagar och befarar att handelns aktörer försöker tjäna på krisen med oberättigade prishöjningar.

Priserna är berättigade

Handelsexperter och konsumentorganisationer ser åtminstone inte ännu några tecken på roffarfasoner inom handeln. Enligt branschens forskare kan prishöjningarna direkt härledas till kraftigt stigande kostnader för råvaror, tillverkning och transporter.

Handelsforskare vid högskolan i Bonn-Rhein-Sieg anser att kriget i Ukraina helt enkelt medför svåra konsekvenser längs hela produktionskedjan. Råvaror och energi har blivit dyrare, vilket återspeglas i stigande kostnader för produktions- och logistiktjänster.

Generalsekreteraren för den tyska producentorganisationen DBV Bernhard Krüsken betecknar de stigande livsmedelspriserna som ett nödvändigt ont och ett logiskt steg. Förändringarna kunde till och med ha införts redan tidigare.

Prisjusteringarna återspeglar inte enbart de nuvarande snedvridningarna på marknaden. De kan betraktas som ett första steg i branschens förändringsprocess. Nu gäller det att passa upp, så att pengarna också når producenterna, framhåller Krüsken.

I Tyskland behöver ingen vara hungrig, betonar DVB-ordföranden Joachim Rukwied. Matförsörjningen i landet är tryggad för överskådlig framtid eller åtminstone ett år. Över den tidshorisonten är det emellertid svårt att ställa en prognos, medger Rukwied.