48940401681 D6Aa3C912D O
Tomaten är den mest konsumerade grönsaken i Tyskland. Enligt livsmedelsforskare vid universitetet i Göttingen spelar varken storlek eller sort någon större roll vid valet av tomat. Huvudsaken är att tomaten är vackert röd. FOTO: Marco Verch
Jordbruk EU Marknad

Tyska konsumenter
vill ha röda tomater

Det är ingen nyhet att produktens utseende spelar en viktig roll för konsumenternas köpvanor. Nu har en tysk forskargrupp igen en gång bekräftat påståendet med tomater. Röda tomater landar först i inköpsvagnen – förutsatt att de inte är packade i plast.

Tomaten är den mest konsumerade grönsaken i Tyskland. Enligt livsmedelsforskare vid universitetet i Göttingen spelar varken storlek eller sort någon större roll vid valet av tomat. Huvudsaken är att tomaten är vackert röd.

Konsumenternas kunskaper om olika tomatsorter och deras egenskaper är rätt svaga. För det mesta väljs tomaterna ut enligt det första visuella intrycket. Med otur råkar det bli en sort som inte alls faller kunden i smaken.

Forskarna har frågat ettusen konsumenter om deras preferenser vid inköp av tomater. Kunderna fick ställa ett antal kriterier i rangordning. De valbara kriterierna var färg, storlek, fasthet, smak, skal, arom, regional produktion, etikett och pris.

Resultatet var inte oväntat. Pris och färg är de viktigaste egenskaperna för tomatens attraktivitet. Tomater i olika färger hör redan till standardsortimentet i tyska butiker, men detta har inte rubbat den röda tomatens popularitet.

Den röda färgen toppar med avstånd önskelistan. Gröna tomater väcker misstro hos konsumenten, som utgår från att de är omogna. Tomatens storlek spelade däremot ingen praktisk roll, mot forskarnas förmodan.

Oberoende av färg väcker tomater i plastförpackning negativa känslor hos dagens klimatmedvetna konsumenter. Vitsordet sjunker ännu mer om tomaterna dessutom har importerats med flygfrakt.

Forskarna konstaterar att den aktuella trenden mot färre plastförpackningar inom livsmedelshandeln har stor betydelse för marknadsföringen. Mindre plast höjer produkternas attraktivitet och ger intrycket av större uthållighet.