Tysklandbesok
Roland Krieg var en av de 20 tyska journalister som besökte Finland under veckan. Här bekantar sig journalisterna med finsk mjölkproduktion.
Jordbruk EU SLC Marknad

Tyska journalister bekantade sig med vårt jordbruk

Den här veckan har 20 tyska journalister fått bekanta sig med finländskt jordbruk under ledning av SLC och MTK. Satsningen är en del av förarbetet inför Finlands satsning som partnerskapsland på världens största matmässa Grüne Woche i januari nästa år.

Finlands slogan inför Grüne Woche är ”Aus der Wildnis”, från vildmarken. Meningen med veckans journalistresa var att visa upp också den vildare sidan av Finland, det som tyskarna ser som exotiskt i jämförelse med sitt eget land. I materialet som delades ut åt journalisterna konstaterades att Finland är nästan lika stort som Tyskland, men att folktätheten i Finland är en bråkdel av den tyska.

Av SLC:s och MTK:s informatörer Mia WIkström och Klaus Hartikainen fick journalisterna veta mera om Finlands tvåspråkighet och landets två centralorganisationer för lantbruksproducenter. Dessutom poängterades att Finland inte använder antibiotika i förebyggande syfte och att grisarna får behålla sina knorrar.

Senare under kvällen välkomnades gästerna av SLC:s ordförande Mats Nylund och MTK:s ordförande Juha Marttila. Ett presstillfälle ordnades också följande dag med jord- och skogsbruksminister Jari Leppä.

Skog och kort växtperiod intressant

En av journalisterna som besökte Finland var Roland Krieg, chefredaktör för webbtidningen Herd und Hof. Krieg såg fram emot det mångsidiga programmet och möjligheten att bekanta sig i synnerhet med finsk skog.

– I Tyskland och hela EU har vi mycket att lära oss av finländskt skogsbruk, sade Krieg. Vi behöver skogen för att kunna balansera utsläpp och bromsa klimatförändringen.

Krieg var också intresserad av att höra mera om finländsk bioekonomi, samt hur man lyckas producera högklassig spannmål trots en kort växtperiod. Hans mål var att publicera artiklar om Finland på sin webbsida under varje dag av besöket.

Journalisterna besökte bland annat Malmgård i Pernå som redan har erfarenhet av att delta i Grüne Woche-mässan. Bland övriga besöksmål fanns mjölkgården Harjulan tila, Helsingin Mylly, Knehtilä ekogård samt en finsk fiskodling i Saimen.

Utöver MTK och SLC är jord- och skogsbruksministeriet, BusinessFinland, Finska ambassaden i Tyskland och Finlandsinstitutet i Tyskland samarbetsparter i Finlands medverkan som partnerskapsland på Grüne Woche.