Tradgardmote1
Närpes trädgårdsproducenter höll årsmöte förra veckan. I mötet deltog bland andra (främre raden) Emma Granö-Ring, Jonas Mannfolk, Patrik Sigg och Jonathan Nordberg. Bakom dem Stefan Gulin och Christer Lillandt.
SLC Landsbygdsnäringar

Trädgårdsproducenterna
höll årsmöten

ÖSP:s trädgårdsföreningar har hållit årsmöten. LF gjorde ett nedslag när den största av dem – Närpes trädgårdsproducenter – höll sitt möte i slutet av förra veckan.

– Vet vi något om hur det blir med växthusstödet när CAP-2027 träder i kraft?

Den frågan fick ÖSP:s trädgårdsombudsman Johanna Smith när föreningen Närpes trädgårdsproducenter höll årsmöte förra veckans torsdag.

– Växthusstödet är mera ett nationellt stöd, men hänger till vissa delar ihop med politiska viljor. Det som vi vet är att stödet har skurits ner för varje år, svarar Smith.

Smith har deltagit i samtliga föreningars årsmöten, det vill säga Korsnäs, Malax och Närpes i Österbotten. Hon medverkade också i egenskap av SLC:s trädgårdsombudsman när föreningen i Nyland höll sitt möte.

Den stadgeenliga delen av mötet i Närpes klubbades i vanlig ordning snabbt av. Verksamhetsberättelsen behandlades och ekonomin konstaterades vara i skick. En fråga som diskuterades var Närpes trädgårdsproducenters placering under Tomatkarnevalen.

– Vårt traditionella grönsaksbord borde placeras centralare – mitt på torget. Responsen från kunderna har varit att vi är för långt borta nu. Om vi en gång har något som kallas för tomatkarneval så borde vårt fina grönsaksbord vara i mitten av det hela, säger ordförande Joakim Strand.

Smith berättade om ÖSP:s verksamhet och strategier samt om samarbetet med Handelsträdgårdsförbundet som tillsammans satsar mycket på att framhålla trädgårdsnäringen under devisen ”Puhtaasti kotimainen” eller ”Rent inhemskt”.

ÖSP representeras i det med Handelsträdgårdsförbundets gemensamma reklamutskottet av Jonas Lundström, Rosita Langels och Johanna Smith.

– Handelsträdgårdsförbundet hade tjugo annonser i Iltasanomat och två i HBL förra året. Förbundet har också aktiv närvaro på sociala medier och genomför kampanjer av olika slag. Temat för 2019 är ansvar och vi kommer att presentera fakta kring växthusens energi- och vattenanvändning och visa kolavtrycket. Målgruppen är 20-40-åringar, påverkare, beslutsfattare och HoReCa-sektorn, berättar Smith.

Tradgardmote2
ÖSP:s trädgårdsombudsman Johanna Smith berättade om aktuella saker när Närpes trädgårdsproducenter höll årsmöte förra veckan.