Jordbruk SLC Marknad

SLC kritiskt:
S-gruppen begränsar
konsumenternas möjlighet
att välja inhemskt kött

Producentorganisationen Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC riktar kritik mot S-gruppen efter att Atria i Maaseudun Tulevaisuus (15.4.2024) bekräftat att S-gruppen har ersatt Atrias griskött med danskt griskött av handelns eget Coop-märke.

SLC ställer sig kritiskt till att S-gruppen, som säljer nästan hälften av alla livsmedel i Finland, väljer bort det inhemska, ansvarsfulla alternativet.

– S-gruppens uttalande att de vill ge konsumenterna alternativ klingar falskt när Atria-gruppen bekräftar att deras inhemska griskött ersatts med ett danskt alternativ. S-gruppen ger inte konsumenten alternativ, utan begränsar konsumenternas valmöjligheter genom att ta bort det mest ansvarsfulla alternativet där inhemskt griskött säljs under ett varumärke av garanterat hög kvalitet, säger SLC:s ordförande Mats Nylund.

Enligt Finlands konkurrenslagstiftning har S-gruppen en dominerande marknadsställning med sin marknadsandel på 48,3 procent.

– S-gruppens växande marknadsandel i kombination med att handelskedjan samtidigt kraftigt kör in sina egna märken i butikerna är ett vedertaget sätt för handeln att pressa ner jordbrukarnas producentpriser. Att handelns egna märken alltmer dominerar i butikshyllorna är en utveckling som inte gynnar konsumenterna i slutändan, påpekar Nylund.

Nylund uppmuntrar konsumenter att sätta ner foten i den egna butiken.

– Det är nu dags för alla konsumenter som vill välja ansvarsfulla inhemska produkter av etablerade och lokala varumärken att ställa krav på handeln samt kräva inhemska alternativ och varumärken. Det gäller alla som värnar om den inhemska livsmedelsproduktionen och vill satsa på säkra råvaror och mat som har producerats enligt finländska normer och lagstiftning, säger Nylund.