Edeka Panne
Den tyska komikern Otto Waalkes gjorde reklam för lågprismat, men kampanjen urartade till bumerang för matkedjan Edeka. FOTO: DBV
Jordbruk EU

Reklammiss retade bönder
till blockad mot tysk matkedja

Den stora tyska matkedjan Edeka gjorde nyligen bort sig ordentligt med ett reklamplakat som skröt med billigast möjliga mat. De lokala bönderna handlade snabbt och blockerade det regionala centrallagret. I pressen blev bilderna till åtlöje.

I Tyskland konkurrerar matkedjorna traditionellt med låga priser men tiderna förändras. Konsumenterna har börjat förstå att god mat är värd sitt pris. Kedjor som lockar med överdrivet låga priser betraktas har börjat kritiseras för ”matskam”.

Därför var förtrytelsen stor då Edeka plötsligt satte upp affischer, där den folkkära komikern Otto Waalkes skröt med att kedjans mat förtjänar sitt pris – det lägsta. ”Essen hat einen Preis verdient: den niedrigsten”, stod det på plakaten.

Edekas slogan fick ett allt annat än positivt mottagande. Diskussionen om priser och matsvinn har sensibiliserat konsumenterna. Edekas klumpiga kampanj kom vid en ömtålig tidpunkt. Det tog hus i helsike, både bland producenter och konsumenter.

Producentorganisationen i Bremen skaffade hastigt fram 250 bönder som blockerade Edekas regionala centrallager med sina traktorer. Kampanjen fick en i negativ bemärkelse enorm uppmärksamhet i medierna.

Mer än 85 procent av den tyska livsmedelsmarknaden behärskas av de fyra kedjornas Edeka, Rewe, Aldi och Lidl. Den senaste tiden har matkedjornas behandling av producenterna fått stor uppmärksamhet.

Marknadsmakt förutsätter ansvar, menar också förbundskansler Angela Merkel, som i dagarna har kallat in de stora kedjornas chefer till sitt kansli i Berlin för att dryfta deras marknadsdominans och behandlingen av leverantörerna.

Jordbruksminister Julia Klöckner kommer också att vara på plats. Hon noterar att kedjorna dominerar villkoren och kan diktera inköpspriset. Den som köper stora mängder, slår fast priset. Bönderna blir ofta sittande på sina färskvaror.

Enligt Klöckner är det inte ovanligt att affären beställer 30 pallar sallatshuvuden av bonden. Följande morgon avbeställs hälften av leveransen. Producenten får bära förlusten. Den som klagar, stryks obarmhärtigt från listan över leverantörer.

Edeka har för övrigt ursäktat sig och hävdar att kampanjen uppfattades på fel sätt. Enligt matkedjan syftade ordet ”Essen” inte på mat, utan på staden Essen. Det kan var och en tro på om den vill.