Ed Mayo14112018
Ed Mayo, generalsekreterare på Cooperatives UK, talade om ägarskapets betydelse.
Jordbruk Skogsbruk Landsbygdsnäringar Marknad

Plattformskooperativ främjar en hållbar delningsekonomi

Plattformsekonomin revolutionerar affärsverksamheten. Plattformar som exempelvis Uber och Airbnb skapar värde och får marknaderna att växa.

Dessa digitala plattformar använder sig av resurser utanför den egna verksamheten och det är de aktiva användarna – det vill säga konsumenterna och serviceproducenterna - som står för det huvudsakliga värdeskapandet.

Ju fler som använder plattformen, desto värdefullare blir den. Via plattformarna drar företagen in stora pengar på folks vardagliga arbete, men ger väldigt lite tillbaka till dem som bidrar med sina tjänster.

Den snabba tillväxten inom dessa olika plattformar har gett upphov till en kritisk rörelse som benämns plattformskooperativ. I ett plattformskooperativ behåller medlemmarna kontrollen över verksamheten, vinsterna och sina egna data. Det har redan fötts flera plattformskooperativ världen över, som alla försöker skapa en mer hållbar delningsekonomi.

En mer ansvarstagande marknadsekonomi

På Pellervos temadag om plattformskooperativ ”Alustaosuuskunta Open” talade bland annat brittiske professorn Ed Mayo, generalsekreterare på Cooperatives UK, om ägarskapets betydelse och hur vi tillsammans kan bygga en mer gemenskapsbaserad och ansvarstagande marknadsekonomi.

– Vi kan svara på delningsekonomins problem – plattformskapitalismen – bara genom att ändra på ägarskapet, skapa en demokratisk förvaltningssed och stärka solidariteten.

– Inom 10 år hoppas jag att Finland är världsledande inom plattformskooperativ, sade Mayo.

Cooperatives UK har bland annat varit med och skapat plattformkooperativens företagskuvös UnFound.

Företagets värdegrund intresserar

Det finländska programvaruföretaget Sharetribe uppger som sin mission att demokratisera plattformsekonomin. Företaget har två produkter med hjälp av vilka de vill försöka bidra till att lösa de samhälleliga problem som jätteföretagen på Internet orsakar.

Sharetribe lovar att vem som helst med hjälp av deras programvara kan grunda en marknadsplats som påminner om Airbnb eller eBay på en dag utan att ha eget teknologikunnande. Med hjälp av företagets andra produkt kan man bygga skräddarsydda plattformar både på nätet och i mobilen på kort tid och med en liten budget.

– Den unga generationen intresserar sig för vem som äger företagen de har att göra med och vilken företagens värdegrund är. Miljöfrågor upplevs som viktiga och man frågar sig vilken påverkan ens eget beteende har på miljön. Öppenhet och genomskinlighet uppskattas också högt, säger VD:n och grundaren Juha Makkonen.