Orvasrokeri4
Efter att köttet har rökts förvaras det i kyllager innan de förädlas till olika produkter. Oravais rökeri började med cirka åtta produkter – i dag säljs omkring sextio olika produktförpackningar. Endast inhemskt kött används, säger vd Caj Norrgård.
Jordbruk Landsbygdsnäringar

Oravais rökeri
firar 20-årsjubileum

När Oravais rökeri grundades för tjugo år sedan hade företaget bara åtta produkter. I dag uppgår antalet till ungefär sextio olika produktförpackningar. Nu satsar rökeriet på Sverige. Det är mycket på gång, säger vd Caj Norrgård.

Det doftar mycket gott när dörren till Oravais rökeri öppnas. En härlig rökig doft som kommer från ugnarna där köttet tillreds.

– Ända sedan starten har vi använt alspån från Nedervetil i vårt rökeri. Vi anser att just alspån ger dem bästa rökiga smaken som lämpar sig väl för våra premiumprodukter, säger Caj Norrgård, vd för Oravais rökeri.

I år firar rökeriet 20-årsjubileum och sedan starten har satsning på just premiumprodukter varit given. Det vill säga produkter som hör till den dyraste kategorin av sitt sortiment. Men vad innebär det i praktiken?

– Det innebär att vi enbart använder helkött och inga av våra skinkor är malda eller krossade. Dessutom använder vi enbart inhemskt kött som levereras antingen från Atria eller Snellman. Vi anser att det bästa köttet produceras i Finland och därför är det självklart för oss att använda inhemskt, förklarar han.

Orvasrokeri2
Oravais rökeri firar 20-årsjubileum i år. Vd och grundare Caj Norrgård tror på framtiden. Satsningen på premiumprodukter, produktutveckling och nya marknader bär frukt. Nu är siktet inställt på Sverige, berättar Norrgård.

Smak och kvalitet

Oravais rökeri satsar alltså på smak och kvalitet och hör till det dyraste segmentet. Därmed konkurrerar man inte direkt med segmentet basic, dit billiga produkter, vars kött ofta är importerat.

– Konkurrensen är minst inom segmentet premium, men något vi ser som ett problem är att konsumenterna ofta vilseleds genom att de inte vet vad de köper. Det är svårt för konsumenten att veta om köttet är inhemskt och om produkterna är krossade eller malda, menar han.

Hur ser ni på private label, aktörernas egna märken?

– Private label hör just till segmentet basic och och de flesta konsumenter vet att private label inte håller hög kvalitet. Sedan är det också mycket problem och återtag av produkter med private label och därför orsakar inte just de produkterna huvudbry för oss, svarar Norrgård.

Det var Caj Norrgård, Jan Sirén och Bo-Göran Neumann som grundade Oravais rökeri. Den sistnämnde har i dag inget att göra med företaget i vilket Norrgård är majoritetsägare, medan Sirén äger resten av bolaget. Orsaken till att det blev en satsning på ett rökeri var att det inte fanns något sådant i just Oravais för tjugo år sedan.

– På 1990-talet fanns många rökerier i Österbotten, men inte här. Sirén arbetade som jordbrukare och jag var svinproducent och intresserad av mat så företaget blev som en förlängning av jordbruket, säger Norrgård, som några år senare slutade med jordbruket.

Till en början var det mestadels hemslakt som gällde. Men regelverket har blivit tuffare och därför köper Oravais rökeri sedan många år tillbaka in råvarorna. Först köptes enbart gris- och nötkött in och sedermera utökade man till kalkonkött. I dag röks också lammkött.

– Då vi började hade vi bara drygt åtta olika produkter i vårt sortiment. Nu har vi omkring sextio olika produktförpackningar så det har hänt en del, berättar Norrgård.

Orvasrokeri5
Inför julen – som är Oravais rökeri viktigaste period på året – har företaget cirka tio anställda. Här arbetar Eva-Maria Eriksson med att skära upp olika köttbitar och förpacka dem i rätt förpackningar. Rökeriet har i dag cirka sextio olika produktförpackningar.

Nya marknader

Produktutvecklingen och utvecklingen av förpackningar beskriver han som mycket viktig.

– Vi försöker lyssna på konsumenterna och våra konsulenter i Södra Finland. Hela tiden gör vi enkäter och frågar och diskuterar och den responsen är viktig. Som i Nyland när vi sänkte förpackningsvikterna på våra småförpackningar på grund av att många där bor själva. Därför minskade vi på vikterna.

Etableringen i Nyland har pågått i några år och det är hårt arbete att som ett lokalt rökeri ta sig in på nya marknader. Som bäst pågår också en satsning på Sverige.

– Vi har redan lite försäljning i Västerbotten men vi söker efter en grossist som täcker hela Sverige. Jag ska snart på ett möte med finsk-svenska handelskammaren i Stockholm och efter det torde vi ha en grossist som kan sälja våra produkter till hela Sverige. Går allt väl blir Sverige en viktig marknad för oss, konstaterar Norrgård.

Förberedelserna har pågått länge och Oravais rökeri har gjort många investeringar i maskiner som gör att produktionen kan öka snabbt om utvecklingen i Sverige blir positiv.

– I dag producerar vi cirka 130 ton i året men vi kan dubblera produktionen snabbt eftersom vi gjort omstruktureringar. Det enda orosmolnet med Sverige nu är valutakursen och vi måste ha stora volymer innan exporten dit kan bli lönsam. Det är också tufft att ta sig in på en ny marknad men vi är hoppfulla, säger han.

Och fortsätter: 

– Svenska konsumenter har en positiv bild av finska köttprodukter och intresse verkar finnas. Sedan får vi se var väggen kommer emot.

Orvasrokeri7
Oravais rökeri har i dag omkring sextio olika produktförpackningar. Endast inhemskt kött som levereras från Atria och Snellman duger som råvara.

Stark framtidstro

Trots den pågående snedvridna kött- och klimatdebatten har Norrgård och Oravais rökeri en stark framtidstro.

– Köttdebatten har spårat ur fullständigt och det kan komma påverka en liten minskning i konsumtionen här hemma. Men globalt kommer köttproduktionen att öka med minst 13 procent fram till 2028. Så Oravais rökeri finns garanterat kvar om tjugor år så länge vi håller fast vid satsningen på inhemskt kött, traditioner och hantverk, säger Norrgård.

Perioden inför julen är årets viktigaste för rökeriet ifråga. Vilka av Oravais rökeris produkter lyfter han helst fram?

– Jag vill gärna nämna några av våra nyheter, rökt skinka med grönsaker och rökt porchetta. Men alla våra övriga produkter duger också riktigt bra, säger han och skrattar.

Orvasrokeri9
De senaste åren har Oravais rökeri satsat hårt på nya förpackningar och etikettering. Produktutveckling är ett måste för att klara konkurrensen. Nu siktar företaget på nya marknader och snart ska Sverige erövras.