Oatly 50837865 2237917636528878 911489848026595328 N
Oatly når svindlande höjder på USA-börsen. Intresset för företaget är enormt. FOTO: Oatly
Jordbruk Globalt Marknad

Oatlys havremjölk
hettar upp USA-börsen

Den svenska tillverkaren av havrelivsmedel Oatly gjorde en häftig debut vid förra veckans börsintroduktion på Nasdaq i New York. Aktien gick åt som smör på heta stenar och börsvärdet steg till omkring 8,2 miljarder euro.

Företaget med sits i Malmö är värdens största tillverkare av havremjölk. Introduktionen tyder på att den breda marknaden har beredskap och intresse att investera i vegana produkter som havremjölk eller alternativa köttprodukter.

Oatly har fortsatt att växa och nådde under fjolåret en punkt där behovet av externt kapital blev påtagligt. På sensommaren 2020 köpte den multinationella amerikanska investeringsgruppen Blackstone Group in sig i företaget med 200 miljoner US-dollar.

En liknande boom upplever USA-företaget Beyond Meat, som sedan flera år expanderar på marknaderna. Beyond Meats köttlösa kött har genomgått en snabb expansion men åtminstone för tillfället går det verkligen undan för Oatly.

Växer snabbare än konkurrenterna

Oatly växer snabbare än Beyond Meat, som kanske har lidit mer av covid-19. Oatly har dessutom en råvarufördel. Huvudprodukten består av havre, en råvara som mer eller mindre alla känner till. Havre är sedan urminnes tider en viktig beståndsdel av frukosten.

Oatly har de senaste åren väckt uppmärksamhet med aggressiva reklamkampanjer. Budskapet har tydligen gått hem hos målgrupperna. Kritik har riktats mot Arla och Svensk Mjölk, som till och med har stämt företaget inför marknadsdomstolen.

Till produktsortimentet hör också havrebaserad glass, youghurt och pålägg av olika slag. Senaste år ökade Oatly sin omsättning med 206 procent, till 421 miljoner dollar. I dag säljer koncernen sina produkter i omkring tjugo länder.

I broschyren som distribuerades inför börsintroduktionen understryker Oatly att koncernens kärnområde är uthållighet. Var och en som ersätter komjölk med havreprodukter sparar både utsläpp och resurser.

Om man får tro Oatly, reducerar en konsument som använder havremjölk sina utsläpp av växthusgaser med 80 procent, den erforderliga åkerarealen med 79 procent och förbrukningen av energi med 60 procent.

Tungviktare tränger sig på

Med tiden måste Oatly sannolikt räkna med en växande konkurrens. Den kinesiska mjölkkoncernen Yili lanserade i slutet av fjolåret två havredrycker på marknaden. I Europa utvecklar åtminstone Danone egna växtbaserade drycker.

Den franska koncernen har lanserat växtbaserade drycker under produktnamnet Provamel, däribland också en dryck som består av fyra ingredienser – vatten, havre, solrosolja och havssalt.

Fram till 2025 ska Danone omsätta fem miljarder euro per år med växtbaserade produkter. I dag är motsvarande andel två miljoner euro. Produkterna uppges vara biologiska och växtbaserade till hundra procent.

Enligt branschens experter kan stigande råvarupriser i något skede bromsa upp den snabba expansionen. För Oatly kan det stigande priset på havre bli en tröskel som ännu kan dämpa konsumenternas intresse.

Redan i dag hör Oatlys produkter till de dyraste på dryckesmarknaden. Oatlys havredryck är i grova drag tre gånger dyrare än motsvarande mängd mjölk. Skillnaden kan öka ytterligare om havrepriset fortsätter att stiga.