42871411 2157674674553175 8235014798354415616 O
Havredrycker och köttlöst kött går hem hos yngre konsumentgrupper, men börsen fördärvar en del av optimismen. FOTO: Oatly
Jordbruk Globalt Marknad

Oatly och Beyond Meat
förlorar på USA-börsen

Börsboomen för Oatlys havredryck och det köttlösa köttet från Beyond Meat har brutits på USA-börsen. Oatly-aktien föll på med 20 procent efter en överraskande kraftig vinstvarning. Beyond Meat kämpar med förluster.

Oatly har väckt stor uppmärksamhet med sina aggressiva reklamkampanjer, som i huvudsak har riktats mot mejeribranschen och dess mjölkprodukter. Det svenska företaget har den senaste tiden bokfört framgång efter framgång.

Oatly vänder sig till en ung publik och företagets budskap om uthållig havremjölk går hem hos konsumenter som vänder sig bort från traditionell mjölk. För ett drygt halvår sedan introducerades företaget på USA-börsen och blev genast en succé.

Om man får tro Oatly, reducerar en konsument som använder havremjölk sina utsläpp av växthusgaser med 80 procent, den erforderliga åkerarealen med 79 procent och förbrukningen av energi med 60 procent.

”Oatly har en bra produkt”

Siktet är inställt på en kraftig expansion, men nu har Oatly straffats ordentligt av investerarna på Wall Street. Aktien föll med 20 procent efter rapporter om en förestående nettoförlust under årets tredje kvartal.

Pandemin är en bidragande orsak till problemen. Företaget måste stänga åtskilliga restauranger, framför allt i Asien. Till yttermera visso har Oatly kämpat med problem i form av svårigheter i leveranskedjan och stigande råvarupriser.

Bolagets havreproducenter i USA och Kanada har lidit av en medelmåttig till dålig skörd. Oatly medger dessutom att kvalitetsproblem har förekommit vid en av företagets produktionsanläggningar. Detta torde resultera i nedskrivningar av lager.

Oatly-chefen Toni Petersson hävdar att de nuvarande problemen är av övergående art. Den kraftiga expansionen har varit dyr och bolaget har dessutom lidit av logistikproblem. Själva produkten är det däremot inget fel på.

Petersson hävar att växtbaserade mjölkalternativ är en tydligt växande trend. Sojamjölken var länge en klassiker, nu koncentreras tillväxten till mandel och havre. Oatly kommer igen under det första halvåret 2022, lovar Toni Petersson.

Beyond Meat förlorar på börsen

Oatly är inte det enda veganbolaget som förlorar terräng. Den amerikanska tillverkaren av köttlösa köttprodukter Beyond Meat förlorade 17 procent på Nasdaq förra veckan. Bolagets resultat blev en besvikelse.

Omsättningen har visserligen ökat men det hjälper inte då Beyond Meat samtidigt skriver miljonförluster. Affärerna gick strålande i början men sedan kom svårigheterna. De goda tiderna är över, åtminstone tillsvidare.

Amerikanska börsexperter befarar att marknaden för köttlösa köttprodukter börjar bli mättad. Beyond Meat borde med rätta gå med vinst men den fasen kan dröja ända till 2024, skriver experterna.

Parallellt ökar konkurrensen på marknaderna. Resursstarka aktörer som Nestlé profilerar sig redan inom det köttlösa vegansegmentet. Koncernerna drar nytta av sina befintliga logistikresurser medan nykomlingarna måste bygga upp organisationen från början.

Enligt amerikanska handelsexperter investerar Beyond Meat oproportionerligt stora belopp på transporter och lagring. Till yttermera visso befarar experterna att marknaden för köttlösa matprodukter redan börjar vara mättad.