Skogsbilvagar 1 C Webben
Staffan Molander på Molander Transport Ab konstaterar att skogsbilvägarna i allmänhet är i bra skick i de norra delarna av Österbotten. Men det finns också många väglag som inte sköter underhållet. Han välkomnar ett projekt som ska se över skogsvägnätet i Finland.
Skogsbruk Tema

Nytt projekt ska se över
skogsvägnätet i Finland

Finlands skogscentral har startat ett projekt för att förbättra dåliga skogsbilvägar. En som har bra koll på vägarna i norra Österbotten är Staffan Molander på Molander Transport Ab i Pedersöre. Bolaget har sex timmerbilar i drift nästan dagligen.

– Jag vill påstå att skogsbilvägarna i området Oravais till Karleby i allmänhet håller viss kvalitet så att fjärrtransporterna av virket kan genomföras. Så de flesta väglag är aktiva och underhåller sina vägar, men så klart finns det också många skogsbilvägar som är dåliga. Och det är inte bra, säger Staffan Molander på Molander Transport Ab i Kållby i Pedersöre.

Företaget har totalt tretton transportlastbilar, varav sju är ämnade för fjärrtransport av virke för Metsä Groups räkning. Sedan januari har förhållandena varit mycket goda och tack vare det kalla vädret kan de mest utmanande vägarna nu göras farbara.

– Det har varit torrt och kallt och de vägar som har skottats och hållits öppna har varit frusna. Så det har gått bra att transportera virket ur skogarna den här vintern. Ofta hör vi oss för om vägarna är plogade, och om de inte är det så plogar vi själva. Skogsvägar som inte har plogats håller inte, för snön har gjort att ingen tjäle bildats trots kylan, förklarar han.

Snart blir det menföre och då minskar antalet skogsbilvägar som klarar av att bära de tunga fjärrtransporterna. Många skogsbilvägar har nämligen inte grundförbättrats på många år och det vill Finlands skogscentral ändra på genom ett projekt.

Vill åtgärda kritiska vägar

Projektets mål är att lokalisera de mest kritiska och brådskande platserna när det gäller logistiken som kräver reparation och renovering. Väglagen som ansvarar för skogsbilvägar som är kritiska ska kontaktas och aktiveras för att initiera nödvändigt planerings- och reparationsarbete.

Inom ramen för projektet – som heter ”Uudenmaan kuljetusinfra kuntoon” i Nyland och ”På väg tillsammans” i Österbotten – vill man också öka väglagens organisation och kompetens. En databank med information om skogsbilvägarna ska också göras tillgänglig.

Skogsbilvagar 2 Webben
Nu ska Finlands skogscentral se över skogsvägnätet och identifiera var de mest kritiska vägarna finns. Väglagen som ansvarar för skogsbilvägar som är kritiska ska kontaktas och aktiveras för att initiera nödvändigt planerings- och reparationsarbete.

Staffan Molander välkomnar projektet.

– Med tanke på att transporterna blir tyngre och användningen av energived har ökat så är det mycket viktigt att skogsvägnätet håller måttet. Som företagare inom transportbranschen som jobbar med virkestransporter välkomnar jag projektet, säger han.

Molander poängterar att han har bra kontakt med många ordföranden för olika väglag. Just de väglagen hör också till de som har sina skogsvägar i gott skick.

– Under senare år strävar vi efter att ha en dialog med väglagen och diskuterar inför en eventuell fjärrtransport. Det underlättar vårt arbete mycket. Men så finns det också många delägare i väglag som knappt vet om att de är med i ett och ofta är det just sådana vägar som är de sämsta, förklarar han.

Det finns statligt stöd att ansöka för byggande eller förbättring av skogsbilvägar. Enligt Finlands skogscentral ska förbättrade eller nybyggda vägar lämpa sig för transporter året runt med undantag för de begränsningar som menförestider innebär.

Viktigt med kontinuerligt underhåll

Stöd beviljas endast då vägen byggs som ett samprojekt mellan flera fastigheter. Transporter som behövs för skogsbruket ska utgöra minst femtio procent av väganvändningen på nya vägar och minst trettio procent på grundligt förbättrade vägar, enligt skogscentralens webbplats.

– Det som vi från vår sida har märkt är att det också är mycket viktigt att kontinuerligt underhålla även förbättrade skogsbilvägar. Och vägar som inte har förbättrats kan också underhållas genom att sladdas med bra grus för att minimera spårbildning, förklarar Molander.

Och fortsätter:

– Det som förstör skogsbilvägarna snabbast är när vatten står i spår som har bildats. Det är döden för skogsbilvägar som inte är nya eller har grundförbättrats men inte sköts ordentligt.

En annan viktig åtgärd är slyröjning längs skogsbilvägarna.

– Livslängden på skogsbilvägarna ökar betydligt om sly röjs kontinuerligt. Om det finns mycket sly nära skogsbilvägarna torkar det mycket sämre, speciellt på våren, och det försämrar vägarna.

Molander poängterar också vikten av att svängplanerna, eller rondellerna, som nu byggs i samband med att befintliga skogsbilvägar förbättras, görs tillräckligt stora. Enligt honom är många av de som anläggs för små.

– I många fall är de för korta och det beaktas inte alltid att stora snömängder kan göra det svårt att svänga för våra förare. Det gäller speciellt när virkestravar placerar i rondellerna.

Enligt Molander är det inte bara större transporter som kan försämra skogsbilvägarnas skick. Det gör också flera personbilar som kör efter varandra exempelvis under menförestider. Han riktar en liten känga åt jägare och övriga personer som färdas i skogen under menförestider.

– Vi har märkt att en del skogsbilvägar kan försämras mycket i samband med älgjakten. Även personbilar väger mycket och flera sådana efter varandra på en blöt väg bidrar till spårbildning. Det är en sak att fundera på i synnerhet för jägarna, säger han.