Foodhub
Glada matentusiaster vid Nylands mats disk i Mujis storaffär i Kampen i Helsingfors. Fr.v. Piironens Mika Niiniranta, Mujis matchef Heikki Ahopelto och foodhubens primus motor Olli Repo.
Jordbruk Marknad

Nyländska foodhuben ökar farten

Foodhuben Nylands mat har under de senaste månaderna satt i en högre växel.

Under coronatiden har man finslipat sina leveranssystem ytterligare, så att de ska passa tidens krav, bland annat med tanke på utökade hygienkrav och smidiga leveranser.

På Kimitoön testar man ett nytt koncept med en nätbutik, någonting man utvecklat i ett och ett halvt års tid. Man kör en pilot över den här sommaren och där är det närmatsentusiasterna och eldsjälarna bakom det lokala KulTa-projektet, Jonas Bergström och Stella Törnroth, som håller i trådarna.

I Nyland har man igen börjat med en slags shop-in-shop i japanska Mujis storaffär i Kampen i Helsingfors.

– Det händer mycket inom Foodhuben nu och vi upplever att vi har ett visst momentum för tillfället. Men det ska också hända mycket. Vi vill bli allt bättre på att upprätthålla kontakten mellan producent och konsument och då måste kan följa med konsumenternas beteende och behov, säger Nylands mats Olli Repo.

Närvaro i Mujis storaffär i Helsingfors

I shop-in-shopen i Mujis affär har producenterna möjlighet till att sätta sina produkter till försäljning, men utöver det också själva finnas på plats för att marknadsföra dem.

Två producenter som gör det är Piironens Mika Niiniranta och Marko Luhtala.

– Vi vill erbjuda nästa generations karelska piroger. Karelska pirogen är en produkt som sett likadan ut i hundratals år. Nu snitsar vi till den och gör fyllda versioner i Kalevalas anda. Vi har olika smaker, bland annat mört, bondböna och svamp samt gris, säger de.

Heikki Ahopelto är chef för maten i Muji, den de säljer i butiken och i restaurangen. Han är nöjd över samarbetet med Nylands mat.

– Muji vill stöda sådan här verksamhet med små producenter som hämtar sina produkter hit. Det sitter i vårt DNA redan från Japan. Det hela skapar synergier och bra diskussioner, Muji har ett intresse av det här och personligen är jag också väldigt intresserad av det. Och sedan är ju förstås allt som skapar närvaro i vår butik i förlängningen bra också för vår försäljning, säger han.

SLC är en av aktörerna bakom foodhuben Nylands mat.