Dsc 0420
Maria och Thommy Teir fick bygga om garaget till bageri när ”smetamunkar” och Närpesbröd snabbt blev populära på Åland. FOTO: Inessa Witting
Jordbruk Landsbygdsnäringar

Närpesiskt bröd hjälpte
Skördefesten slå rekord

Också i år slog den åländska Skördefesten rekord både när det gäller publiktillströmning och försäljning.

Solkulla Gårdsbageri som nu var med för första gången var en av de totalt 49 deltagare som bidrog till framgången med sin försäljning av bland annat Närpesbröd och ”smetamunkar” med glasyr och inbakad vaniljsmörkräm.

Solkulla i Finström Emkarby hade totalt 1.700 besökare under fredagskvällen och lördag eftermiddag och fler kunde det kanske ha blivit med större parkeringsutrymmen i närheten.

Tidigare bakade Maria Teir sina bröd och bullar hemma i köket vid sidan om jobbet på ett daghem. Bröden och andra bakverk såldes mestadels hemifrån förutom en dag i veckan på Torget i Mariehamn.

Men efterfrågan växte sig småningom så stor att maken Thommy Teir fick bygga om familjens garage till bageri.

Nu bakar Maria på heltid åt en växande skara kunder och enbart med åländska Överängs Kvarns ekologiska mjöl.

– I början var det nog nästan enbart Närpesbor som köpte mina bröd, men efterhand har också ålänningarna också börjat gilla rågbröden, berättar hon.

En annan österbottniska som också växer inom bagerisektorn är Johanna Strand från byn Harjux som numera hör till Nykarleby.

Ålands avgående kultur- och idrottsminister Tony Asumaa som sedan tidigare driver Amalias Limonadfabrik med tillhörande bed & breakfast har nämligen köpt in sig som delägare i företaget Johannas Hembakta, som har sitt bageri med tillhörande café i Grelsby.

Nu hoppas Johanna få mera tid för själva bakandet, medan Tony Asumaa med sydösterbottniska rötter lämnar den åländska politiken för att satsa på sina företag.

Dsc 0316
Johanna Strand (till höger) som startade Johannas Hembakta använder ekologiskt åländskt mjöl. Till vänster Jakub Strzałkowski och Marianne Norberg. FOTO: Inessa Witting

Gäster från Singapore

Skördefestens huvudsakliga syfte är att öka försäljningen och stärka förtroendet för åländska produkter och det är precis vad som skedde än en gång.

Trots mycket regn dagarna före Skördefesten fick de 49 deltagarna i kategorierna Öppna Gårdar, Plåpp Åpp och restauranger totalt 123.000 besök och antalet unika besökare var ca 17.500 jämfört med ungefär 16.000 i fjol.

– Sammanlagt steg den totala försäljningen till 770.000 euro vilket är en ökning från ifjol med ca 70.000, berättar Skördefestens verksamhetsledare Liz Mattsson.

Till de långväga gästerna hörde exempelvis besökare från Singapore.

Snart har Skördefesten höstmöte och en så kallad Efterfest till vilken föreningens medlemmar bjuds in för att utvärdera årets arrangemang och diskutera inför framtida evenemang.

Sedan blickar föreningen mot det vårliga jippot Åland Grönskar som nästa gång arrangeras den 23-24 maj 2020.