Ng9 Apr24 Ct
– Att få till stånd en export av livsmedel kräver många års arbete. Det är inget som sker över en natt. Men den svenska marknaden har intresserat oss i flera år och nu börjar arbetet småningom ge resultat, vilket är glädjande, säger Tomas Lindfors, vd för andelslaget Närpes Grönsaker.
Jordbruk Marknad

Närpes Grönsaker siktar
på export till Sverige

Närpes Grönsaker ser med tillförsikt på framtiden trots försämrad köpkraft, höga energipriser och varierande producentpriser. Efterfrågan på grönsaker är god, produktionsvolymerna ökar och efter flera års förhandlingar är exportdörren till Sverige nu förhoppningsvis på väg att öppnas.

– Att få till stånd en export av livsmedel kräver många års arbete. Det är inget som sker över en natt. Men den svenska marknaden har intresserat oss i flera år och nu börjar arbetet småningom ge resultat, vilket är glädjande, säger Tomas Lindfors, vd för andelslaget Närpes Grönsaker (NG).

Mindre volymer har hittills exporterats, men målet är att få till stånd en stabil och varaktig export på sikte. Avtal har undertecknats med en kund som är betydande inom den svenska detaljhandeln och förhandlingar kring produkter för samarbetet förs.

– Med kunden, som vi inte i det här skedet vill avslöja, hoppas vi kunna inleda samarbete snart. Nu handlar det i första hand om att utreda vilken prisbild som är rätt och vilka produkter som kan exporteras, berättar Jonas Lundström, försäljnings- och marknadsföringsdirektör.

Han fortsätter:

– Vår avsikt är inte att konkurrera med den svenska produktionen, utan att vara importalternativ nummer ett för produkter som ej produceras i Sverige samt under tider på året då man inte har egen växthusproduktion. Vi har gjort hemläxan i form av marknadsstudier, konsumentundersökningar och provförsäljningar så vi vet att det finns potential.

Ng4 Apr24 Ct
Närpes Grönsaker har exporterat mindre volymer till Sverige och målet är att få till stånd en stabil och varaktig export på sikt. Vi hoppas kunna inleda samarbete med en kund snart, berättar vd Tomas Lindfors (till vänster) och Jonas Lundström, försäljnings- och marknadsföringsdirektör.

Ett nordiskt alternativ

Arbetet med att öppna upp exportkanaler till Sverige har pågått i flera år, men försenades på grund av coronaviruspandemin. Orsaken till att NG ser möjligheter i Sverige är att det i landet finns en begränsad vinterodling. Då importeras en stor del av grönsakerna från Sydeuropa.

– Vår avsikt är inte att konkurrera med den svenska växthusproduktionen. Men vinterproduktionen av grönsaker är begränsad i Sverige och här finns en öppning. Även under sommarhalvåret finns ett utrymme på marknaden och vi vill bli ett nordiskt alternativ som konkurrerar med importen från Nordafrika och Europa, förklarar Lundström.

Konkurrensen med de grönsaker från de sydligare breddgraderna är förstås stenhård.

– Prismässigt kan vi inte konkurrera med de sydeuropeiska, men det finns också andra preferenser som är viktiga för de svenska konsumenterna. Smak är vårt viktigaste ledord, men sedan är vi också väldigt konkurrenskraftiga ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi har genomfört två omfattande konsumentundersökningar i Sverige och börjar få en bra bild av marknaden, säger han.

För att få igång en ökad export krävs det att den är lönsam. Det finns ingen anledning att fortsätta satsningen om exporten inte ger ett mervärde till ägarna av andelslaget, som består av odlare.

– Får vi inte ut ett pris som är lönsamt för oss ger det inget mervärde till våra ägare. Men det här handlar om ett långsiktigt arbete och vi är glada över att vi är en bit på vägen, säger Lindfors.

Köpkraften ett frågetecken

Den svaga köpkraften är just nu ett frågetecken både i Sverige och Finland. På grund av inflationen har det skett en polarisering av de olika kundgrupperna, menar Lindfors.

– De konsumentgrupper som ser enbart på pris och inte ursprung har ökat och vi måste anpassa oss till en ny situation där konsumentbeteendet har förändrats. Marknaden är i allt högre grad polariserad och det är mycket svårt att förutspå vad som efterfrågas, säger han.

Inflationen har bidragit till en ökad prispress och enligt Lindfors tyder handelns statistisk på att importen av specialtomater har ökat aningen under det senaste året.

– Trots att en del konsumenter letar billigare importerade grönsaker ser vi det som positivt att konsumtionen av grönsaker nu ökar. För ett år sedan sjönk konsumtionen av frukt och grönt och en del lämnade helt bort det segmentet. Att konsumtionen kommit igång igen är positivt, säger han.

Enligt Lundström har försäljningen också blivit mer kampanjorienterad. Konsumenterna jagar i större utsträckning rabatterade priser och är inte lika trogna som förr.

– Konsumenterna är mera prismedvetna. Det gör det mycket svårt att förutspå vad som går efterfrågas och inte. I kombination med att produktionskostnaderna för odlarna har stigit och köpkraften försämrats så är situationen utmanande, konstaterar han.

Ng11 Apr24 Ct
Det är utmanande tider inom livsmedelsbranschen. Den svaga köpkraften gör att det är svårt att få ut ett bra pris samtidigt som produktionskostnaderna fortfarande är på en hög nivå.

Produktionsvolymerna ökar

Men trots att läget är utmanande finns det positiva aspekter. Produktionsvolymerna har normaliserats den här vintern jämfört med den förra vintern då merparten av NG:s året runt-odlare höll stängt på grund av för höga energipriser.

– För det första kvartalet för 2024 är vi tillbaka till normala vintervolymer, som dessutom större än någonsin på till exempel tomat i och med förändrad planteringstid under fjolåret. Vi har också fått en ny medlem till andelslaget, en stor gurkodlare, vilket vi är mycket glada över. Trots att vi har ett större utbud nu har marknaden svalt volymerna, vilket är positivt, säger Lundström.

Hur ser Lundström på den kommande högsäsongen när säsongsodlingen kommer igång?

– Det ser bättre ut jämfört med i fjol när både året runt- och säsongodlarna kom igång samtidigt. På grund av den kalla våren är säsongproduktionen försenad, vilket gör övergången till högsäsongen mera hanterbar än förra året. Därför tror vi inte att prisnedgången blir lika snabb på tomater i år, säger han.

Detsamma gäller för specialtomater och paprika, vars produktion är aningen försenad.

– Det gör att det inte går från noll till hundra direkt utan handeln hinner svälja utbudet bättre, menar Lundström.

Stark framtidstro

Däremot förundras han över läget för gurka. Trots att utbudet av gurka inte varit överstort har priset under våren varit lågt.

– Det finns ingen logisk förklaring till varför läget är så här. Det är litet oroväckande, men vi ska hoppas att priserna går upp.

Lindfors understryker att det alltid går upp och ner och att NG planerar långsiktigt.

– Ser vi på andelslagets historia går det upp och ner, men utvecklingskurvan har alltid pekat uppåt, säger han.

Trots att läget är utmanande andas packeriet i Närpes framtidstro.

– Grönsaksbranschen är den rätta. Konsumtionen av grönsaker ökar och borde enligt alla hälsorekommendationer öka ännu mer. Beaktar vi samtidigt att produktionen i Sydeuropa och Norra Afrika har blivit sårbarare på grund av klimatförändringar, finns det förutsättningar att vår roll förstärks och förändras i framtiden. Så framtidstron är stark, säger Lindfors.