Rojning A Webben
Thomas Sundqvist, distriktschef i Metsäs Vasa och Seinäjoki distrikt, berättar att Metsä arbetar på högvarv för att hinna tillgodose Metsäliittos medlemmar och avtalskunder efter stormen. Väntetiderna för virkesaffärer är nu mycket långa nu, säger han.
Skogsbruk

Metsä kämpar med långa köer efter stormen i Österbotten

Köerna till virkesköparna är långa i områden som drabbades hårdast av stormen i Österbotten vid nyår. Metsä arbetar på högvarv för att hinna med att tillgodose avtalskundernas önskemål, säger distriktschef Thomas Sundqvist.

Tiotusentals kubikmeter virke ligger fortfarande kvar i de österbottniska skogarna efter nyårsstormen som drabbade i synnerhet de södra delarna av landskapet hårt. För att tillgodose medlemmarnas och avtalskundernas behov har Metsä arbetat på högvarv de senaste månaderna.

– Vi har minskat på drivningsmängderna under vintern för att kunna ta emot mer leveransstockar av våra avtalskunder. Det har varit möjligt efter beslut från huvudkontoret och Metsä har gjort mycket för att prioritera i synnerhet de avtalskunder som drabbades av stormen, säger Thomas Sundqvist, distriktschef i Metsäs Vasa och Seinäjoki distrikt.

Avtalskunder har mera utpräglade förmåner än vanliga medlemmar i Metsäliitto. Det beror på att Metsä och avtalskunderna har avtal om virke som gäller på rot- och leveransförsäljningar av virke. 

– I avtalen kommer Metsä och avtalskunderna överens om vissa saker, som att de lovar att leverera en viss mängd virke medan vi erbjuder vissa prisgarantier. Det gör att vi prioriterar de medlemmar som också är avtalskunder vid exempelvis en storm, förklarar Sundqvist.

Snömängderna har ställt till det

Enligt honom har stormar diskuterats livligt inom Metsä efter nyårsstormen som drabbade de västra delarna av landet och i synnerhet Åland mycket hårt. Bolaget ifråga har flyttat drivningskapacitet från andra delar av landet för att åtgärda de stormdrabbade områdena.

– Men det som har hindrat arbetet med att reda upp efter den senaste stormen är dels att snöskadorna har varit omfattande i Östra Finland. Samtidigt har det varit mycket snö i vinter och därför har vi inte kunnat avverka så mycket stormskadad skog som vi har velat.

– En stor del av träden har legat under 40–60 centimeter snö och då är det svårt att avverka. Därför har vi skjutit upp en stor del av det här arbetet till maj och juni. Vi strävar efter att nu reda upp mycket när snön är borta och menföret tar slut, berättar han.

Det faktum att virkesmarknaden nu är relativt mättad gör inte heller situationen bättre. I höstas var det bra fart på virkeshandeln men på grund av minskad efterfråga på världsmarknaden har suget på timmer avtagit.

– I december vände det och priserna på sågvara började sjunka när efterfrågan minskade. Så behovet av virke är inte så stort för tillfället, men vi ska tro och hoppas att det vänder.

Sundqvist vill inte avslöja några detaljer kring uppköpta mängder eller uppgjorda kontrakt i de områden i Österbotten som stormskadades. Men det han däremot kan berätta är att köerna är långa. Riktigt långa.

– Väntetiden för en virkesaffär i Österbotten nu är mycket lång. Det handlar om exceptionella mängder och det här upptar en stor del av vår tid, säger han.

Flyttat resurser

För att påskynda processen har Metsä i Vasas distrikt flyttat resurser för att underlätta stämplingsplaneringen i de utsatta områdena. En praktikant, som arbetar med de uppgifterna, har också anställts.

– Att göra försäljningskontrakt tar tid och den processen är en flaskhals i nuläget. Byråkratin kring virkesaffärer har också ökat och det är allt från avverkningsanmälningar till certifiering som ska utredas och granskas. Det gör att tiden som det tar per kontrakt ökar.

– Trots att vi jobbar på högvarv kommer vi inte att bli färdiga med det här arbetet innan semestrarna, säger Sundqvist.

Vad är din rekommendation till en markägare som är långt ner på väntelistan?

– Som situationen är nu och om det är bråttom ger jag rådet att sälja till en annan aktör om en köpare hittas. Jag hoppas också att våra medlemmar har överseende eftersom det är fråga om en exceptionell situation. Vi gör vad vi kan för att minska köerna, svarar Sundqvist.

Något som han också hoppas på är att stormen vid nyår uppmärksammar behovet av försäkring.

– Det finns inga statsstöd för naturkatastrofer som stormar. Därför rekommenderar jag alla skogsägare att se över försäkringen. Det finns försäkringar mot stormskador och det är något som fler skogsägare borde ha, säger Sundqvist.