Img 4341
När NilehnTeknik såg Väderstad NZ Extreme var det den största modellen och den drogs av en John Deere 8RX410, en traktor med fyra band, på Trolleholm i Skåne. Anders Mårtensson är inspektor på gården och han ansåg att harven gjorde ett mycket bra arbete. Den kördes efter en kultivator i rapsstubb och efter den kom en såmaskin för att etablera höstvete.
Tema

Med en extra harvning
ökar skörden

De flesta känner igen sig. En harvning till hade suttit fint, men då hinner jag kanske inte så klart innan regnet? Med en större och effektivare harv kan bruket bli bättre och skörden öka.

Trots att den största modellen av nya NZ Extreme behöver en traktor på 500 hästkrafter tror man på Väderstad att efterfrågan kan bli relativt stor på deras nya harv. Den som tycker 14,25 meter är i största laget har en mindre på 12,5 meter att välja på. Den kräver en mer normal traktor på 375 hästkrafter.

– Det är inte ovanligt att en extra harvning kan ge några hundra kg mer i spannmålsskörd och med dagens spannmålspriser är det intressant, konstaterar Ingvar Lindén, säljansvarig för södra Sverige på Väderstad.

En större och effektivare harv kan således vara lönsam för många och i takt med att allt fler gårdar får traktorer i den här storleken är det säkert rätt.

– Vi ser en marknad i hela Europa för Väderstad Extreme.

Img 4354
Det tar någon minut att fälla ut eller in harven. De yttre sektionerna viks 180° över de inre och sen fälls båda flyglarna rakt upp och låses automatiskt före transport.

Helt ny konstruktion

På Väderstad räknar man med att tillverka och sälja cirka 100 NZ Extreme per år. Förutom att den är tillverkad av Väderstad och är en röd harv har den inga andra likheter med NZ-A.

Väderstad Extreme är en helt ny konstruktion från början till slut. För det första har den sex rader med pinnar av ny modell och är högre mellan ram och spets vilket ger ökad rymlighet. Den väger cirka 300 kg mer per meter jämfört med NZ-A. Det innebär en vikt på cirka 700 kg per meter.

Den är konstruerad i fem sektioner och har fjädrar som jämnar ut belastningen mellan dessa så att den får exakt markföljsamhet.

Fjädrarna fungerar även som dämpare när harven fälls ihop för transport eller fälls ut för arbete. Det momentet tar några minuter och konstruktionen för att fälla ihop den innan transport har nog tagit en stund för Väderstads ingenjörer att lista ut. En riktigt fiffig konstruktion!

När harven fälls in och ut ska den vara sänkt så mittsektionen vilar på marken men sladdplankorna ska vara upphissade. Microbrytare håller koll på allt så föraren kan aldrig göra bort sig och skada maskinen. 

De fyra hjulen i mittsektionen har tryckluftsbromsar och en klov i draget medför att harven kan justeras så den alltid blir plan oavsett på vilken höjd traktorns dragkrok sitter.

Img 4355
Väderstad NZ Extreme finns i 14,25 och 12,5 meters arbetsbredd. Den har en helt ny pinne som är 30 procent styvare och har dubbelt så lång livslängd som pinnarna på NZ-A. Pinndelningen är 7,2 centimeter mot 7,5 på NZ-A.

Bra bruk efter harven

På Trolleholm i Skåne har man testat NZ Extreme 14,25 hösten 2021. De bedriver växtodling på 1.600 hektar och odlar höstvete, vårkorn, havre, höstraps, sockerbetor och vallfrö.

Anders Mårtensson är inspektor på gården och konstaterar att kapaciteten är stor.

– Det blir ett mycket bra bruk efter harven och jämfört med vår befintliga NZ-A är det ett riktigt lyft.

De har uppskattat bränsleförbrukningen till cirka 6 liter diesel per hektar och dragaren var en John Deere 8RX410.

Img 4357
För att slippa allt för många hydraulikuttag på traktorn sitter det en kontrollbox i hytten där föraren kan göra olika val.