Butik1
Coronavirusets framfart har synts i hela landet som ökad åtgång i butikerna. Hyllorna fylls på så snabbt det går. FOTO: Staffan Pehrman
Jordbruk Marknad

Maten tar inte slut i Finland
– hyllorna fylls så snabbt det går

Coronavirusets framfart har synts i hela landet som ökad åtgång i butikerna, meddelar både K- och S-kedjorna. Handelskedjorna tackar de finländska livsmedelsproducenterna som möjliggör tillgången på mat i butikerna även under undantagstillståndet.

Coronavirusets framfart har synts i hela landet som ökad försäljning i butikerna, meddelar både K- och S-kedjorna.

Förra veckans torsdag nådde åtgången i butikerna sin topp, men åtgången fortsätter vara högre än normalt, berättar köpman Jani Heinänen från K-Supermarket Tarmola i Borgå.

– Vi fyller på hyllorna med allt det vi får in, säger Heinänen. Maten tar ju inte slut i Finland, men det är klart att det syns i butikerna när folk köper överfulla vagnar med mat. Då töms nog hyllorna.

Industrin strävar till att öka utbudet på de varor som snabbt tar slut, men det kan bli fördröjningar.

– Vi kan inte klona människor, utan kör med samma arbetskraft som alltid, säger Heinänen. När vi säljer dubbelt mera än vanligt är det klart att det påverkar tillgången.

Till exempel färskt nötkött har gått åt i större mängder än normalt.

– Då måste industrin ge signalen att det behövs mera nöt till slakt för att folk ska få malet kött. Tidvis kan det vara brist i butikerna, men poängen är att det kommer mera varje dag.

Heinänen tror att läget snart jämnar ut sig.

– När folk har frysarna fulla med mat och pengarna är slut kommer läget att normaliseras.

Tack till producenterna

S-gruppens försäljningsindex från den senaste veckan visar som väntat att toalett- och hushållspapper sålt över det normala, liksom desinficeringsmedel. 

– Också till exempel frysvaror, pasta och ägg har sålt mera än vanligt, berättar Kai Ovaskainen från SOK:s kommunikationsavdelning.

Bengt Vinberg, enhetschef vid Varuboden-Osla säger att läget trots allt är under kontroll.

– Läget ser bra ut för tillfället hos oss i Varuboden-Osla. Varor finns i affärerna så snabbt vi bara hinner plocka fram dem. Logistiken fungerar. Till producenterna önskar jag fortsatt gott samarbete med dem vi gör affärer med.

Också från K-kedjan tackar man de finländska företag som producerar och levererar livsmedel till butikerna.

– Förutom logistiken gör våra leverantörer sitt bästa varje dag, tack till dem för det, konstaterar Ari Akseli, enhetschef för Keskos dagligvaruhandel.

Största delen av K-kedjans produkter är inhemska, och livsmedelsproducenterna och företagen är väl förberedda för sådana undantagstillstånd.

På sociala medier sprider sig nu olika kampanjer från butiker som erbjuder specialhjälp för riskgrupper. I K-Supermarket Tarmola har man också inlett ”Mummotunti”, ungefär mormorstimmen, där personer som tillhör riskgruppen erbjuds möjlighet att handla en timme före normal öppethållningstid. Övriga personer uppmanas hålla sig borta då så smittorisken minimeras.

– Det är vårt sätt att dra vårt strå till stacken för samhället. Vi har inte möjlighet att erbjuda service via webbutiken, eftersom all arbetskraft behövs för att betjäna kunderna på plats. Därför vill vi hjälpa riskgrupperna på det här sättet istället, säger Heinänen.

Butik2
I synnerhet mjukpapper har gått åt de senaste dagarna och i många butiker har hyllorna hunnit stå tomma. FOTO: Staffan Pehrman

Urval ur S-gruppens försäljningsindex, 100 = normalt genomsnitt

• mjukpapper 238
• hudvård (inkl handdesinficering) 145
• tvål och badprodukter 255
• konserver 207
• färdigmat 203
• pasta, ris, nudlar och potatismos 244
• mjöl, stärkelse 231
• frysvaror 143
• ägg 142
• färskt kött 140
• färsk fisk 130
• frukt och grönsaker 122
• blommor 94