Opinion

Ledaren:
Skogscentralen är nu
en skugga av sitt forna jag

Finlands skogscentral har förnyat sin organisation och verksamhet för att svara på förändringarna i omvärlden och det strikta ekonomiska läget som det heter. Den rejäla nedbantningen av årsbudgeten resulterar i att man slimmat sin verksamhet, slutat helt med individuell rådgivning och hur det överlag ska gå med svensk service återstår att se.

Skogscentralen övergår till en rikstäckande verksamhetsmodell och gör någonting som närmast kan beskrivas som en fullständig förnyelse av verksamheten, eller bra nära i varje fall. Den nya organisationen inledde verksamheten den 1 april.

”Vi förnyar våra arbetssätt och ökar automationen och produktiviteten i alla funktioner. Vi koncentrerar oss på våra kärnuppgifter och upphör med sådana tjänster som även tillhandahålls på marknaden”, säger Skogscentralens direktör Ari Eini i ett pressmeddelande.

Fram över fokuserar Skogscentralen på sin roll som beviljare av stöd för skogsbruket i Finland. Det nya incitamentsystemet för skogsbruket Metka trädde i kraft vid ingången till 2024 och stöd har kunnat sökas från och med den 1 mars. En förutsättning för stödansökan är ändå att arbetet har inletts först efter att Metka-systemet trädde i kraft från och med början av året.

Via Metka kan skogsägare ansöka om stöd för vård av plantbestånd och ungskog, stöd för vitaliseringsgödsling, skogsvägsstöd, stöd för vård av torvmarksskog, naturvårdsstöd, miljöstöd och stöd för hyggesbränning. I och med det nya stödsystemet gör Skogscentralen inte längre beredning av miljöstödsansökningar för skogsägarnas räkning. Nu har man tänkt att det främst är företag i skogsbranschen och skogsvårdsföreningar som ska vara skogsägarnas samarbetspartner vid beredning av miljöstödsansökningar. Skogscentralen stöder dessa företag bland annat genom utbildningar.

Skogscentralens e-tjänst MinSkog.fi har också förnyats nu. Varje år använder över 60.000 skogsägare MinSkog.fi. Ett företag kan hantera en skogsägares ärenden med fullmakt. I tjänsten kan företagen hitta nya kunder via de kontakt- och anbudsbegäranden som skogsägare skickat in.

I och med förnyelserna upphör Skogscentralen med all individuell rådgivning till skogsägare. Skogsägare ska ändå fortsättningsvis ha tillgång till ett rikligt kursutbud inom skogsägande, information och övrigt material som stöd för ett målinriktat skogsägande och beslutsfattande.

I stödet till företagskunder övergår Skogscentralen igen till en rikstäckande verksamhetsmodell med fokus på företag som erbjuder tjänster till skogsägare. Utöver detta ska Skogscentralen också syssla med projekt, såväl regionala som EU-finansierade projekt.

Tvåspråkiga Kustens skogscentral var i flera hänseenden ett skolboksexempel på hur det gick att ordna statliga förvaltningslösningar med både praktisk och språklig hänsyn. Finlands skogscentral av idag har helt andra, tyvärr sämre, verksamhetsförutsättningar och delvis också annan verksamhet. Man kan helt enkelt inte göra mera med mindre resurser.

Kanske kan de regionala skogsråd som inledde sin verksamhet i Skogscentralens regi i slutet av fjolåret ge ett tillräckligt informationsflöde från landskapen runt om i landet, men också förankring i skogssektorn där. Hur som helst så gäller det nu för Finlands skogscentral att hitta sin nya plats, roll och funktion i Skogsfinland.