Gronpris1
Närpes Grönsakers vd Stefan Skullbacka (till vänster) och marknadsförings- och försäljningschef Jonas Lundström berättar att prisbilden har varit utmanande i år. Trots att konsumentefterfrågan på grönsaker ökat dels på grund av coronaviruspandemin har det inte drivit upp priserna, säger de.
Jordbruk Marknad

Låga priser pressar
grönsakssektorn

Coronaviruset har bidragit till ökad konsumentefterfråga på grönsaker. Men trots både ökad produktion och försäljning kommer 2020 att bli ett svagt år prismässigt för Närpes Grönsaker. Prisbilden har under året varit väldigt utmanande på flertalet produkter.

– På rundtomatsidan blir det här året troligen det sämsta i mannaminne. Sett till medelpriset från årets början ligger priserna över 30 cent per kilo under medeltalet för åren 2017-2019. Gurkpriserna har också varit sämre än treårsmedeltalet och bara marginellt bättre än fjolåret som var katastrofalt dåligt, säger Stefan Skullbacka, vd för Närpes Grönsaker (NG).

Trots att priserna korrigerats uppåt de senaste månaderna är det inte tillräckligt för att styra upp det negativa läget totalt sett.

– Det är inte tillräckligt för i synnerhet året runt-odlarna, där många har haft plantbyten på gång nyligen och inte berörts av dom lite humanare priserna i augusti-september. Just den gruppen hade det svårt i starten av förra belysta säsongen och berördes likadant som säsongodlarna av senaste vårvinterns kraftiga prisfall, säger Skullbacka.

Tillfälligt parti kan ställa till det rejält

Rundtomat är fortsättningsvis packeriets största produktgrupp och i år tillkom något mer odlingsareal. Sedan några år tillbaka har andelslaget eftersträvat att jämna ut produktionen så att bytet av kulturer inte ska leda till en för kraftig överproduktion tillfälligt.

– Trots det har vi perioder med stora arealer i samtidig produktion i Finland. Det gör att det snabbt kan uppstå ett överutbud med dykande priser som följd och marknaden kan påverkas snabbt, ofta av ett till helheten sett litet parti som kan påverka prisbilden stort, säger Jonas Lundström, marknadsförings- och försäljningsdirektör för NG.

Och fortsätter:

– Fördelen med stor samlad volym är att man vid överutbudssituationer kan ordna med kampanjer och aktiviter för att lösa situationen, mindre aktörer har tyvärr inte den möjligheten och tvingas då ofta att driva ned normalpriset med följd. Ett litet tillfälligt parti som pressas ut till låga priser kan ställa till det rejält.

Ett verktyg försvann

Just kampanjer med handeln för att få ut stora volymer är viktiga verktyg för ett företag av NG:s kaliber. Kampanjförfarandet är en naturlig del av färskvaruhandeln där produktionen inte är konstant och ett bra verktyg att få ut stora volymer utan att normalpriset rubbas.

– Alla centrala aktörer inom livsmedelshandeln har haft sina egna upplägg för kampanjförfarande. Tyvärr har en av de centrala aktörerna efter påtryckningar från bland annat producenthåll valt att åtminstone tillfälligt inte göra traditionella kampanjer, säger Lundström.

Det är enligt honom mycket negativt eftersom det i praktiken troligen kommer påverka medelpriset negativt på en del produkter.

– En sänkning av normalpriset leder inte till någon anstormning av konsumenten och effekten blir ofta fördröjd. Med färskvaror är det av största vikt att tillfälliga överskott fort kan avyttras på marknaden både för att garantera kvaliteten, men också för att handeln skall kunna fortgå så jämnt och till ett så stabilt pris som möjligt.

Coronavirusepidemin slog till som en bomb i mars och i det skedet visste ingen hur konsumtionen skulle förändras. Men i NG:s fall bidrog nedstängningen av samhället under våren till en ökad konsumtion när konsumenterna stannade hemma och gjorde mer mat i stället för att äta ute.

– Pandemin gynnade försäljningen på konsumentmarknaden och åtgången på inhemska grönsaker har varit mycket god i år. Men tyvärr har priserna varit mycket instabila och på en låg nivå för rundtomat, gurka och paprika som en följd av att HoReca-sektorn tillfälligt var ur spel. Försäljningen av konsumentförpackade produkter har också varit god och på vissa produkter ser vi väldigt bra priser också,  säger Lundström.

Gronpris2
Det här året blir inget bra år för grönsakssektorn. Prisbilden har varit svag och utmanande på flertalet produkter, däribland på rundtomat, paprika och gurka.

Satsningen kom av sig

Under tio procent av NG:s omsättning kommer från försäljningen till den så kallade HoReCa-branschen som på grund av pandemin påverkats mycket negativt. NG hade dessutom som mål inför i år att satsa på just den sektorn.

– Men hela den satsningen har kommit av sig på grund av pandemin. Kunderna är avvaktande och förmår för tillfället inte planera framåt så mycket, utan fokus är på dagssituationen. Helt förståeligt eftersom ingen vet hur konsumentbeteendet utvecklar sig i dessa undantagstider.

– Jag har inte varit på en försäljningsresa på ett halvt år och inte heller kunnat träffa några nya kunder. Telefon och verktyg för distansmöten är i flitig användning, men fysiska kundmöten ersätts inte av dessa. Allt vi har planerat har lagts på is för tillfället, men kontakter upprätthålls och vi är redo att köra då läget normaliseras. Det är helt enkelt inte möjligt att ordna några aktiviteter nu, säger Lundström besviket.

En pandemi ställer också hårda krav på ett företag som förpackar och distribuerar färska produkter. Vid packeriet har man gått in för tuffa säkerhetsåtgärder för att minska risken för spridning. Inga omotiverade besök till packeriet får göras och de få gäster som får besöka anläggningen ska desinficera händerna och bära munskydd.

– Vi måste göra allt i vår makt att minimera riskerna för att smittan kommer in på packeriet. Därför har vi vidtagit många olika åtgärder för om en stor del av personalen skulle hamna i karantän kan produktionen stanna upp, vilket inte är ett alternativ eftersom vi handskas med färskvaror. Lyckligtvis har ingen smitta konstaterats här ännu, säger Skullbacka, och knackar i bordet.

Efterlyser snabbare provsvar

Men oron för att det ska ske ett utbrott är ständigt påtaglig.

– Jag är nervös att något ska hända varje dag. Vi sysselsätter direkt och indirekt cirka 350 personer så det är mycket på spel. Ett eventuellt utbrott skulle slå mycket hårt mot vår verksamhet, säger Skullbacka.

Han är glad över att testningskapaciteten har ökat sedan våren, men är kritiskt mot att det kan ta upp till nästan en vecka innan provsvaren kommer.

– För många företag är den här väntan ett regelrätt helvete. Att gå och vänta på provsvar så länge är en psykisk pina både för arbetsgivare och anställda. Vi har tvingats ha personal hemma som testat sig och de har inte kunnat jobba innan svaret fås. Jag är oerhört frustrerad på att analys ska ta så här länge och det är ett stort misslyckande.