Jordbruk Marknad

Köttkonsumtionen har stigit
under coronakrisen

Konsumtionen av köttfärs, fjäderfäprodukter, griskött och korv har ökat i hushållen under coronakrisen, meddelar Atria i ett pressmeddelande.

I mars-april steg köttfärskonsumtionen med en tredjedel jämfört med samma period året innan. Mest ökad konsumtionen av fjäderfä.

Konsumtionen av färdigmat har inte stigit i samma takt. Mest ökade försäljningen av färdiga plättar, där konsumtionen stigit med 15 procent. Också kött- och vegetariska bullar har sålt bra.

– Måltiderna planeras nu noggrannare eftersom folk gör färre butiksbesök och handlar mera på nätet, säger Jukka Saarenpää, Atrias forskningschef. Undantagstillståndet har också erbjudit en möjlighet att testa nya recept och finslipa matlagningskunskaperna.

Under koronakrisen har över en miljon finländare arbetat på distans, vilket har påverkat matvanorna. Försäljningen av färdigmat som ökat stadigt de senaste åren har nu planat av,.

– Vi tror att distansarbete kommer att fortsätta vara populärt också efter epidemin, vilket kommer att öka efterfrågan på produkter som är enkla att tillaga, säger Saarenpää.

Han tror inte att en möjlig lågkonjuktur kommer att återspeglas i köttkonsumtionen.

– Kött som råvara är inte längre en lyxprodukt. Den ökade försäljningen av malet kött visar att folk mera än tidigare uppskattar hur enkel och mångsidig produkten är.

Coronakrisen har också ökat uppskattningen för den inhemska livsmedelskedjan.