Karma Axfood 9Ed21C383228Edc4 Org
Hemköp är den största butikskedjan som använder Karmas app i Sverige. Tjänsten täcker ett 40-tal svenska städer. Sedan ett halvår fungerar appen också i London.
Jordbruk EU Marknad

Karma räddar maten från att hamna i soporna

En tredjedel av den mat som produceras hamnar på soptippen men det svenska uppstartföretaget Karma har förvandlat matsvinnet till en affärsidé. Överbliven mat från butiker och restauranger förmedlas med rabatt till konsumenterna – via en app.

Maträddar-appen Karma lanserades i november 2016 och har redan 350.000 användare. Företaget samarbetar med över 1.500 restauranger, kaféer och matbutiker. Tjänsten täcker ett 40-tal svenska städer och har dessutom expanderat till London.

Affärsidén är okomplicerad. Matsvinn är resursslöseri och ett stort miljöproblem. Företaget erbjuder sig att sälja mat som blir över i butikerna och hotar att förfaras. Maten förmedlas till kunder via appen och säljs med rabatt till konsumenterna.

Verksamheten lönar sig för alla medverkande parter. Butiker och restauranger kan tjäna en hacka på att sälja den överblivna maten som de annars skulle slänga bort utan ersättning. Karma tar hand om 25 procent av intäkterna. Kunderna får billigare mat.

De medverkande företagen laddar upp sin osålda mat på appen. Användarna kan beställa och betala sina varor med minst 50 procents rabatt och hämta maten som takeaway. Redan det första året räddades 55 ton mat från soptippen.

Hotell och handelskedjor

I Sverige samarbetar Karma med butiker inom bland annat Hemköp, Coop och ICA. Lyxrestauranger som Ruta Baga och Vassa Eggen har anslutit sig till projektet, liksom de stora hotellkedjorna Nordic Choice och Scandic.

Hemköp anslöt sig helt nyligen och är redan den största butikskedjan i appen. Samarbetet ger resultat. Genast under den första månaden då Hemköp Plaza i Malmö deltog, räddades drygt 700 varor som närmade sig sista försäljningsdatum.

Totalt har Hemköp redan räddat omkring 6.500 varor som i vanliga fall hade slängts bort. Största delen av omsättningen sker hos Hemköp Sabis Fältöversten, följt av Hemköp Plaza i Malmö och Hemköp i Kalmar.

Scandic var den första hotelkedjan som gick med i Karma. I Sverige är samarbetet rikstäckande och ett 40-tal hotell är redan anslutna. Målet är att alla restauranger ska använda appen. Scandic berömmer det hållbara konceptet.

Det är ett enkelt sätt att minska avfallet och bidra till en bättre miljö. Maten ska ätas, inte kastas och här kan kunder och gäster köpa god mat till ett bra pris, säger Thomas Fankl som ansvarar för kedjans restaurangverksamhet i Sverige.

Affärslivet tror på idén. Karma har redan tidigare tagit in drygt sex miljoner dollar i riskkapital från intresserade investerare. Nyligen gick börsnoterade investmentbolaget Kinnevik och vitvarutillverkaren Electrolux in i bolaget med ytterligare tolv miljoner dollar.

Vi är otroligt glada för den här investeringen. Nu kan vi öka takten för att nå vårt mål att minska matsvinnet, säger företagets VD Hjalmar Ståhlberg Nordgren, som är en av medgrundarna.

Det färska kapitalet ska främst användas för att utöka teamet till mer än 100 anställda. Produkten ska vidareutvecklas, särskilt inom dagligvaruhandeln. Dessutom söker företaget ständigt nya marknader.

Vill bli ett globalt företag

Karma inledde sin internationella expansion i februari i år då appen lanserades i Storbritannien. Företaget samarbetar redan med mer än 400 restauranger och kaféer i London.

Ambitionen är att bli ett globalt företag. Om lanseringen i London går bra, vill företaget starta verksamhet i andra städer men också helt nya länder. Enligt Hjalmar Ståhlberg Nordgren diskuteras etableringar runt om i Europa och dessutom i USA.

På Facebook noterar företaget att Karma redan har räddat en halv miljon matvaror från att slängas bort. Det handlar om allt från färdiglagade luncher till tårtor, mjölkpaket och bröd, som annars hade kastats bort i onödan.