Jordfond Strandberg
– Stiftelsen Finlandssvenska Jordfonden har beviljat bidrag på 425.000 euro på fem år för projekt Pro Bioekonomi 2.0 – kvalitativ utbildning, berättar ombudsman Anders Strandberg vid Stiftelsen Finlandssvenska Jordfonden. FOTO: Maria Wasström
Jordbruk

Jordfonden fortsätter stöda
Novias bioekonomiutbildning

Yrkeshögskolan Novias utbildning inom bioekonomi vid Campus Raseborg är den enda i sitt slag i Svenskfinland. I Raseborg utbildas agrologer och skogsbruksingenjörer samt på engelska inom naturresursförvaltning både på Bachelor- och Masternivå.

– Stiftelsen Finlandssvenska Jordfonden har beviljat bidrag på 425.000 euro på fem år (85.000 euro per år under åren 2020-2024) för projekt Pro Bioekonomi 2.0 – kvalitativ utbildning, berättar ombudsman Anders Strandberg vid Stiftelsen Finlandssvenska Jordfonden.

– Stiftelsen Finlandssvenska Jordfonden ser Yrkeshögskolan Novias verksamhet som avgörande för utbildandet av framtidens företagare, experter och förmän inom sektorn för bioekonomi. Med denna satsning stöder vi uttryckligen grundpelarna i växt- och husdjursproduktion samt skogsbruksstudier vid Yrkeshögskolan Novia. Jordfonden vill också med detta bidrag stöda fortsatta möjligheter till närundervisning parallellt med de möjligheter digitaliseringen medför i undervisningen. Vi tror att en kvalitativ grundutbildning genererar en god renommé för högskolan som i sin tur ger ett ökat studerandeunderlag. Detta garanterar en välutbildad och förändringsinriktad yrkeskår för Svenskfinland i framtiden, fortsätter Strandberg. – Vi är mycket glada för understödet, genom stödet kan vi vidareutveckla och förverkliga högklassig undervisning. Vi uppskattar Jordfondens långsiktiga stöd till utbildningen som är viktig för hela Svenskfinland, konstaterar Yrkeshögskolan Novias rektor Örjan Andersson.

– Genom internationella kontaktnätverk upprätthålls en dialog med branschen som tillför samarbetsmöjligheter, möjliggör utbyte, studiebesök och studieresor som hämtar ny kunskap om aktuella trender och branschutveckling, säger prefekt för bioekonomi, Eva Sandberg-Kilpi.

Inom agrologutbildningen är besök till gårdar ett viktigt inslag i undervisningen. Kännedom om olika gårdstyper kan bäst erhållas via direkta besök och i synnerhet för studerande som inte kommer från egna gårdar är detta av stor betydelse. För att bekanta sig med regionala förhållanden och skillnader i skogsnatur och -bruk i olika områden i Finland utgör studiebesök och exkursioner inom landet en viktig del av skogsbruksundervisningen.