Nng6
Produktionsvolymerna inom växthusproduktionen har ökat. De finländska konsumenterna äter mycket grönsaker och bär, men konsumtionen fortsätter nödvändigtvis inte att öka i nuvarande takt. FOTO: Christoffer Thomasfolk
Jordbruk Marknad

Import och coronan
kastar en skugga över
grönsaksbranschens framtiden

Konsumtionen av färska grönsaker minskade enligt Naturresursinstitutet (Luke) från 66 kilogram till 64 kilogram per person och konsumtionen av färsk frukt (exklusive citrusfrukter) minskade från 66 kilogram till 65 kilogram under åren 2019-2020. Statistiken väcker frågor om vad som har hänt i den verkliga konsumtionen.

Handeln publicerar – avvikande från tidigare – inte konsumtionsuppgifter som kunde kasta mera ljus över uppgifterna. Coronasituationen kan påverka, eftersom konsumtionen av mat i storkök och restauranger mer eller mindre kraschade under det gångna året. En eventuell ökning av privatkonsumtionen har kanske inte kompenserat detta bortfall.

Det är dock intressant, att de största företagen samtidigt har ökat sin försäljning både i fråga om volym och värde, vilket framgår av denna artikel. Det är också anmärkningsvärt att importen av frukter, bär och grönsaker minskade med 4 procent då den mäts i volym (tullens statistik). Det återstår att utreda, om marknadsandelen för inhemska grönsaker och bär har ökat.

Coronans effekter och marknadsutsikterna

Coronapandemin kan hota grönsakspackerierna genom att personal eller underleverantörer, producenter eller andra leverantörer insjuknar, vilket uppfattas som ett reellt hot. Tillgången på utländsk arbetskraft kan också vara begränsad.

Priskonkurrensen på grund av konkurrens mellan handelskedjorna och importhot är fortfarande också en faktor värd att beakta. De största företagen inom grönsaksbranschen har dock växt och utvecklats under de senaste åren, vilket skapar en grund för att klarar sig på marknaden. Inhemska varor ökar i popularitet på grund av coronan, vilket för sin del underlättar situationen.

Inom grönsaksbranschen är det allmänt att företagen har sökt producentorganisationsstatus, vilket ger dem möjlighet att utnyttja EU:s särskilda stödsystem för investeringar och annan utveckling av verksamheten. Företag inom branschen ser detta som en styrka.

Utgående från analyser avviker kooperativa företag från andra företag i branschen i ett avseende: deras finansiella ställning är svagare än i andra företag. Detta märks genom svagare soliditet och Quick Ratio (QR) som är en mätare för betalningsförmågan på kort sikt.

Man kan fråga sig om det är fråga om ett medvetet val eller en följd av omständigheterna? Har man maximerat producentpriset på bekostnad av företagets finansiella ställning?

Situationen leder inte nödvändigtvis till problem då räntenivån är låg, men det kan uppstå problem om räntorna börjar stiga. Tillväxt förutsätter god betalningsberedskap, varför man borde fästa uppmärksamhet vid den.

Konkurrensfördel av miljövärden

Grönsaker och frukt är populära bland konsumenterna. Därför bör branschens företag allt noggrannare titta på sina produktionsmetoder.

Vind- och vattenkraftsel, jordvärme, värmeåtervinning och fasta inhemska bränslen är populära energiformer. Eldningsolja börjar höra till en förgången tid.

Återvinning av förpackningsmaterial är här för att stanna. Skydd av naturresurser, så som sparande av bevattningsvatten och jordens hälsa är föremål för allt större intresse.

Inhemska grönsaker och frukter konkurrerar om utrymmet på butikernas hyllor. Polska frukter är en hård priskonkurrent. Den inhemska konkurrensen är också hård inom många produktgrupper.

I dessa förhållanden söker företagen konsumenternas intresse genom att vädja till verksamhetens transparens och trygghet. Andelslaget Närpes Grönsaker tar till exempel under 2022 i bruk GLOBAL G.A.P.-odlingsstandarden för hållbar utveckling jämte ett system som övervakar produktionsrisker. Av Vihannes-Laitilas producenter deltar redan cirka hälften i detta system.

Ålands Trädgårdshall söker nya produkter och marknadssegment med mindre konkurrens.

Coronapandemin har haft kraftig inverkan på efterfrågans struktur under 2020. Företag som har varit beroende av Horeca-sektorn har fått lida. Om situationen snabbt blir bättre, kan skadornas omfattning vara rätt liten. En utdragen pandemi innebär problem för många.

Produktionsvolymerna inom växthusproduktionen har ökat. De finländska konsumenterna äter mycket grönsaker och bär, men konsumtionen fortsätter nödvändigtvis inte att öka i nuvarande takt. Branschens företag måste beakta detta och fortsätta sin innovativa verksamhet.

Producentägda grönsaksföretag i jämförelse
Företag 2020OmsättningFörändr. % 2019-2020RörelsevinstBalansSoliditetsgrad
Ålands Trädgårdshall18,4916,70,287,8233,0
Närpes62,1414,30,4616,2420,2
Vihannes-Laitila Oy35,54-4,01,6515,6548,8 (80 %)

Företagsspecifika observationer

Produktionsvolymerna för Ålands Trädgårdshalls huvudprodukter ökade kraftigt, för äpplen 18 procent och lök över 60 procent. Andelslaget koncentrerade sig på att produkternas kvalitet och volymer skulle motsvara köparnas behov.

Effektiviteten förbättrades genom att höja producentmedlemmarnas skördenivåer bland annat genom rådgivning, vartill man ville svara mot den ökande efterfrågan på ekologiska produkter. Godkännandet för det nya ISO 22000-certifikatet var en betydande prestation.

Andelslaget hade ett bra år i ljuset av ekonomiska nyckeltal. Tillväxten ledde till överskott från vilket 160.000 euro kunde betalas ut till producenterna som efterlikvider. Med beaktande av detta ökade andelslagets omsättning jämfört med föregående år.

Soliditetsgraden minskade däremot från 37,5 procent till 33 procent, vilket berodde på större resultatregleringar. De långa skulderna minskade något. Andelslagets Quick Ratio som mäter den kortsiktiga betalningsförmågan var 1,1 vid räkenskapsperiodens slut (30.4.2020), vilket uppfyller kriterierna för vitsordet god. Branschens medeltal för QR är 1,6.

Närpes Grönsaker som är känt för sina gurkor och tomater fortsatte sina satsningar på produktutveckling, varumärken, marknadsföring och klimatsmarta lösningar. Spetspaprikan som är känd för sin höga C-vitaminhalt har hittat till de finländska köken.

Nya produkter finns bland behändiga snacks- och familjeförpackningar. I Närpes har man tagit sociala medier i effektivt bruk med bland annat Instagram och TikTok.

Ett nytt solkraftverk togs nyligen i bruk och det täcker cirka 20 procent av packeriets elbehov. Packeriet har ett ISO 14001-certifikat som styr den kontinuerliga utvärderingen av verksamhetens miljöeffekter.

De ekonomiska siffrorna vittnar om stark tillväxt under 2020: omsättningen ökade över 14 procent, volymerna till och med mera än det. Tillväxten har dock haft sitt pris, större inköp och lönekostnader ledde till en något mindre rörelsevinst än föregående år.

Andelslagets skuldsättning är fortfarande på en hög nivå, då soliditetsgraden höll sig vid cirka 20 procent. Om räntorna stiger, kommer andelslagets finansiella ställning att försvagas. Eftersom verksamheten till sin natur är sådan, att behovet av rörelsekapital är stort, måste man också fästa uppmärksamhet vid kassans tillräcklighet.

Quick Ratio som beskriver den kortsiktiga betalningsförmågan ligger på en god nivå (1,2), men siffran är ändå klart under branschmedeltalet (1,6).

Det producentägda Vihannes-Laitila kom inte att ta del av branschens tillväxt, utan omsättningen minskade 4 procent jämfört med föregående år. Företaget gjorde ett bra resultat (1,65 miljoner euro), varav en stor del dock bestod av poster av engångsnatur.

Företaget kunde tack vare det goda resultatet bevara sin höga soliditetsgrad.

Kari Huhtala
VD, Finlands Svenska Andelsförbund
Ordförande för Pellervos analytikerteam