Jordbruk Marknad

I maj ska restaurangerna ange köttets ursprung

Europeiska kommissionen motsätter sig inte Finlands förslag om att restaurangerna ska upplysa gästerna om köttets ursprung. Med kravet vill man förbättra konsumenternas förutsättningar att göra medvetna och ansvarsfulla val på restaurangerna.
Förordningen om köttets ursprung träder i kraft vid ingången av maj.

I juni 2018 skickade Finland ett nytt förslag om förordning till Europeiska kommissionen som förpliktar restauranger att synligt informera sina gäster om ursprung på såväl kött som fisk. En stor del av det importerade köttet används just på restauranger och andra serveringsställen. Att fastställa ursprungsmärkning ingår i regeringsprogrammet för Sipiläs regering.

I höstas gav Finland de tilläggsutredningar som kommissionen hade begärt och som huvudsakligen gällde sambandet mellan köttets eller fiskens ursprung och råvarukvaliteten. Ett kriterium för att införa nationella bestämmelser för ursprungsmärkningen är enligt EU-förordningen om livsmedelsinformation att landet måste kunna visa på samband mellan ursprung och produktens kvalitet.

Gäller inte fisk i måltider

Finlands förslag till förordning ändrades så att bestämmelserna gäller endast kött, inte fisk, som används som ingrediens i måltider. Bestämmelser om ursprungsmärkning av fisk ingår i lagstiftningen om EU:s gemensamma fiskeripolitik. 

- Eftersom det också finns särskilda europeiska regler för att ange ursprungsland eller -område för fiskeriprodukter, är de nationella kraven på ursprungsmärkning av fisk problematiska. Genom ändringen säkrade Finland att förordningen om ursprungsmärkning över huvud taget kan sättas i kraft, påpekar jord- och skogsbruksminister Jari Leppä (cent).

Ska kunna välja utan att behöva fråga

Enligt förordningen som kommissionen nu antagit ska restauranger uppge var det färska köttet som ingår som ingrediens i måltider kommer ifrån. Informationen om ursprung behöver inte anges på menyn eller ges var och en kund separat i skriftlig form, utan den kan ges i en broschyr eller på en tavla som är tydlig och enkelt kan observeras eller på ett annat lika tydligt sätt.

- Det ska vara så enkelt att göra ansvarsfulla val att även de som är lite blygare kan välja vad de äter utan att fråga. Förordningen är ett steg åt rätt håll. Konsumenter har rätt att också på restaurang få veta vilket land maten kommer ifrån utan att de behöver fråga, säger minister Leppä.

Kravet gäller nöt-, gris-, får-, get- och fjäderfäkött. EU-lagstiftningen innehåller harmoniserade krav på ursprungsmärkning av dessa köttslag när de saluförs i förpackningar. Kravet på ursprungsmärkning rör också färskt malet kött som använts som ingrediens i en måltid.

Inte halvfabrikat eller vilt

Förordningen gäller färskt, kylt eller fryst kött, men inte köttberedningar eller köttprodukter, som använts som ingrediens i en måltid. Om en restaurang lagar till exempel köttfärsbiff av färskt malet kött, ska restaurangen  redogöra för köttets härkomst. Men om köttfärsbiffarna inte är färdiglagade, utan steks på restaurangen eller om biffarna är färdiglagade och hettas upp på restaurangen, behöver ursprunget för köttråvaran inte uppges. Bestämmelserna gäller inte heller ren-, vilt-, eller hästkött som ingick i det första förslaget till förordning. För dessa köttslag finns inte några harmoniserade krav på ursprungsmärkning.

Avsikten är att förordningen om ursprungsmärkning utfärdas i januari 2019 och börjar tillämpas vid ingången av maj 2019. Förordningen gäller i två års tid på samma sätt som den gällande förordningen om ursprungsmärkning av färdigpackade livsmedel. Innan förordningens giltighetstid löper ut ska Finland redogöra för kommissionen om ursprungsmärkningssystemets funktion och effekter.

Finländska konsumenter förenar köttets
och fiskens ursprung med kvalitet

Finland fortsätter påverka på EU-nivå för att utvidga kravet på ursprungsmärkning att även omfatta fisk, andra köttslag och förädlade köttprodukter. Serveringsställen uppmanas uppge kött- och fiskråvarans ursprung för konsumenterna, trots att lagstiftningen inte kräver det. Enligt den konsumentundersökning som Kantar TNS Agri i maj gjorde på uppdrag av jord- och skogsbruksministeriet tycker cirka 80 procent av konsumenterna att ursprungslandet har ett starkt samband med köttets och fiskens kvalitet. Över 80 procent av konsumenterna är av den åsikten att det är viktigt att ursprunget på kött som ingår som ingrediens i måltiden är tillgänglig utan att man behöver fråga.

- Det lönar sig för restaurangerna att ha det som vana att dagligen ange ursprunget på allt kött och all fisk. På detta sätt undviker restaurangerna extra arbete i vardagen när det gäller gränsen mellan färskt kött eller förädlade produkter. Konsumenterna värdesätter transparens som enligt dem är grunden för en ansvarsfull verksamhet. De restauranger som brett och öppet berättar om ursprung utmärker sig på marknaden, säger minister Leppä.

Enligt Finlands förslag ska bestämmelser om ursprungsmärkning över huvud taget i första hand finnas i EU-lagstiftningen. Eftersom arbetet med att utveckla EU-lagstiftningen på detta område inte har gått framåt i önskad takt, har man försökt öka informationen om ursprungsmärkning genom nationella förordningar. LF